נמל אשדוד ממשיך בתנופה

בשנים הבאות יושקעו מאות מיליוני שקלים בשיפור התשתיות והמערך הטכנולוגי של נמל אשדוד. יצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמל אשדוד: "את נמל אשדוד פוקדות הבריתות של חברות הספנות הגדולות והמובילות בענף התובלה הימית" | גלית שפיר

 

בשנת 2008 נכנס הענף העולמי להאטה חריפה עקב משבר הסאב-פריים. הבעיות שעימן התמודד הענף היו האטה בצמיחה בסחר העולמי, עלייה במחירי הדלק ונזק כספי כבד לחברות הספנות, שחלקן אף פשט את הרגל.
המצב החדש חייב היערכות מחודשת של כל הענף. אוניות הענק שהוזמנו במספנות טרם המשבר והחלו לשייט באוקיינוסים, גרמו להגדלת ההיצע בקיבולת המטענים ולירידה חריפה במחירי ההובלה הימית. כדי שהמצב החדש יוכל להתקיים, נוצרו הסכמים ('בריתות') בין חברות הספנות שחולקות ביניהן את קווי הסחר. שינויים אלו הובילו מחד לירידה משמעותית בעלות שינוע הסחורות ובקיצור משך זמן ההובלה. אך מאידך גרמו לטלטלה גדולה בענף, וחייבו היערכות מחודשת של כל התשתית בנמלים על מנת לאפשר את קליטתם של אוניות הענק הללו. מגמה זו נמשכת אף בימים אלו.

נמל אשדוד, המדורג בין 100 הנמלים הגדולים בעולם, עבר בתקופה האחרונה מהפכה שייעודה התאמתו של הנמל לאתגר של מתן שירות למגה אוניות מכולות והמשך מיצובו כנמל המוביל בישראל. בשנה האחרונה פוקדות את נמל אשדוד שתי הבריתות המובילות בענף התובלה הימית, בהן ברית Ocean הכוללת את חברות הספנות OOCL, COSCO SHIPPING ו- Evergreen; וברית Alliance הכוללת את NYK, K-LINE, MOL, YANG MING ו-HAPAG LLOYD – חמש חברות ספנות גדולות בעלות צי של מאות אוניות, שפועלות כמעט בכל קווי הסחר העולמי.

במסגרת זו, פוקדים את הנמל שני קווים: האחד חלק מהקו הישיר השבועי שמתחיל בסין ומסתיים באירופה, ובחודשים האחרונים התחלנו להפעיל קו קבוע במוצאי שבת המאפשר נוחות מקסימלית ליבואנים וליצואנים.
שנת 2017 הייתה שנת השיא בתנועת המכולות של מדינת ישראל ונמל אשדוד, וקצב השינוע עומד על 1.4 מיליון TEU (מכולה שאורכה 20 רגל). אוניית המכולות הגדולה ביותר שפקדה את ישראל, הגיעה לנמל אשדוד ביוני 2017 ומאז פוקדות את הנמל, מדי שבוע, מגה אוניות אלו.

השינויים במבנה הענף, המעבר לאוניות הגדולות והעלייה בעשרות אחוזים בפעילויות המטענים השונים, חייבו את הנהלת הנמל להתאים את עצמה לעידן החדש. בשנים הבאות יושקעו מאות מיליוני שקלים בשדרוג מערך התשתיות והטכנולוגיות, ביניהן העמקת הרציפים, עורף אוטומטי ושדרוג מערך המנופים. חברת הנמל חתמה על הסכם רכישה של מנוף ייחודי בעל טכנולוגיה חדשנית עם כושר הרמה של 65 טון, גובה הרמה עד 45 מטרים מעל הרציף, ואורך זרוע ימית של 66 מטרים.

במקביל, הוכנס לשימוש סימולטור ייחודי לשיפור היכולות של המנופאים, נרכשה סירת נתב והוחכרה גוררת וגוררת נוספת שנייה שתיכנס לפעילות בשנת 2018. אושרו בניית מסוע גרעינים ברציף 21 ורכישת מלגזות נוספות, שופר השירות על-ידי קיצור זמן שחרור המטען הכללי ומטעני התפזורת. על-פי התכנון, עם סיום העבודות באמצע שנת 2020 ייכנס נמל אשדוד לעידן חדש שבמסגרתו יוכל לקלוט אוניות ענק באורך של למעלה מ-366 מטרים.

 

המאמר לקוח מתוך מגזין 2020 שהופק בשיתוף דה מרקר
מעבר למגזין המלא