מוביל שינוי – מנכ"ל רפאל

"בארגונים גדולים יש נטייה להמשיך לעשות פחות או יותר את אותם דברים. האתגר הגדול מבחינתי היה להוביל לשינוי מקיף כדי שנמשיך להיות חברה ממשלתית מצליחה ומובילה״, אומר יואב הר-אבן, מנכ"ל רפאל, שהוביל בהצלחה מהלך אסטרטגי חוצה-ארגון בשותפות עם עשרות מנהלים | גלית שפיר

בינואר 2016, כשאלוף (מיל.) יואב הר-אבן נכנס ללשכת המנכ”ל בחברת רפאל, הוא מצא שקודמו בתפקיד, ידידיה יערי, השאיר לו חברה במצב עסקי מצויין: החברה סיימה את שנת 2015 ברווח של מאות מיליוני שקלים ועם צבר הזמנות בהיקף של כ-20 מיליארד שקלים, שווה ערך ל- 2.5 שנות פעילות עסקית. אך למרות ההישגים המרשימים של החברה, היה ברור להר-אבן שהחברה חייבת לעבור תהליך אסטרטגי, שאותו תכנן בשותפות עם 200 מנהלים בכירים. ואכן, בתוך כשנה וחצי חוותה החברה שינויים רבים ובראשם הטמעת תהליך אסטרטגי ושינויים משמעותיים אחרים, בהם מינוי סמנכ”לים חדשים, לרבות שתי נשים נוספות לתפקידי סמנכ”ליות בכירות בחברה, סגירת שתי חברות בנות, רכישת בעלות מלאה על חברת DSIT (חברה העוסקת בפיתוח של ציוד לגילוי עצמים תת-מימיים) והפסקת פעילויות שאינן בליבת העשייה הביטחוניות, בהן אנרגיה מתחדשת.
״בארגונים גדולים יש נטייה להמשיך לעשות פחות או יותר את אותם הדברים. האתגר הגדול מבחינתי היה להוביל תהליך אסטרטגי חוצה-ארגון, שבמסגרתו בחנו מחדש את ההתנהלות העסקית והשיווקית והתאמנו את הפעילות לתחומי הצמיחה החדשים בשוק הביטחוני״, מסביר הר-אבן בראיון למגזין “מנהלים״.

 מה הם כיום האתגרים הניהוליים המרכזיים עימם מתמודדת רפאל?
“להתוות אסטרטגיה ארוכת טווח למוצרים המגיעים לבשלות, תוך זיהוי מגמות טכנולוגיות מתפתחות ואפשריות, הן בתחום העיסוק של החברה והן בתחום האזרחי”.
שתף אותנו מניסיונך – מהי השיטה הטובה ביותר לנהל ארגון?
“המשותף לכל ארגון גדול הוא הצורך בהתוויית אסטרטגיה, תוך תרגומה לתוכנית פעולה, מדידה ובקרה של הדברים הנכונים ומתן חופש פעולה רחב ככל שניתן לאנשים שאותם אתה מנהל”.
מה הן התכונות הנדרשות להיות מנהל מוצלח?
“מנהיגות, יכולת קבלת החלטות והיכולת לרתום ולשתף”.
מה יותר חשוב על מנת להצליח – להיות איש מקצוע מעולה או בעל כושר מנהיגות?
“מנהל טוב מחוייב להיות איש מקצוע מעולה בתחום הניהול. הוא גם חייב לגלות הבנה בתחומי העיסוק של החברה אותה הוא מנהל, על מנת שיידע להתוות את הדרך ואת הכיוון אל מול צורכי השוק והלקוחות”.
מהן השגיאות הנפוצות של מנהלים וכיצד ניתן למנוע אותן?
“להימנע מלקבל החלטות, גם אם הן קשות ומורכבות, במיוחד בתחום האישי. הימנעות מדיבור ישיר ויצירת עמימות גם הן שגיאות שמנהלים עושים לעיתים”.
מהו השוני בין התרבות הניהולית שלנו לזו במדינות אחרות בעולם?
“ישירות, גמישות מחשבתית ונכונות לקחת סיכונים”.
אתגר ואופק מקצועי
רפאל, בה מועסקים כיום 7,500 עובדים, מגייסת בימים אלו כ- 600 עובדים נוספים למגוון תפקידים ומתכננת לשלב אותם בפרויקטים הבולטים בחברה, בהם: המשך פיתוח מערכת “כיפת ברזל”, “שרביט הקסמים”, “כיפה ימית”, קידום טילי אוויר-אוויר, הקמת חמ”ל סייבר לאומי ועוד.

איזה סוג של עובדים אתה מחפש לארגון?
“חושבים, יצירתיים ונכונים לתרום לביטחון מדינת ישראל”.
אילו אתגרים עומדים בפני הארגון עם כניסתם של דור ה- y וה-z לשוק העבודה?
“בראש וראשונה אתגר ואופק מקצועי, יחד עם תגמול ראוי ושילוב בין קריירה למשפחה סביבת עבודה חדשנית ותומכת”.
איזו עצה אתה יכול לתת לצעירים ששואפים להתקדם לתפקידים ניהוליים?
“האמן ביכולות שלך, אל תהסס ללמוד ולשאול שאלות, קבל החלטות אמיצות ואל תפחד לנהל”.
עידוד חדשנות ופתיחות
“רפאל היא חברה ביטחונית ממשלתית, המהווה מוקד ידע לאומי לצד היותה חברה גלובלית רווחית וצומחת. אי לכך, השיטה שמוכיחה את עצמה לאורך שנים משלבת בין הגישה המסורתית של מבנה בירוקרטי עם היררכיה מבנית סדורה ומוגדרת, יחד עם עידוד חדשנות ופתיחות של כל דרגי העבודה באשר הם. פתיחות זו מעודדת את הפרט לאתגֶר את המסגרת הארגונית ואת התכנון והניהול הסדור. הייחודיות ברפאל היא שלמרות הגודל והמסגרת, אנחנו מאפשרים לקבוצות וליחידים לפעול גם בצורה המאפיינת סטארט-אפים וחברות קטנות”, אומר הר-אבן בתשובה לשאלה מהי להבנתו השיטה הטובה ביותר לדעתך לניהול עובדים.
ומהי השיטה הטובה ביותר להגביר מוטיבציה אצל העובדים?
“יצירת זהות-מטרה והגדרת יעדים מאתגרים הן כפרטים והן כארגון, תוך מתן דוגמה אישית של המנהלים”.
איך נכון לבצע חילופי מנהלים בארגון?
“הדרך להתמודד עם התהליך האישי והארגוני של פרידה ממנהלים כוללת שיח אישי וישיר ללא מתווכים, תוך הגעה להבנה שטובת הארגון היא הקובעת. השילוב בין הערכה על העשייה בעבר, תוך שמירה על כבודו של בן השיח והיכולת להיפרד בכבוד, הוא זה שמאפשר לקבל החלטות אישיות מורכבות וליישמן בצורה מכבדת והוגנת”.
מדוע לדעתך לנשים יותר קשה להגיע לעמדות בכירות?
“אני חושב שנשים יכולות להגיע לעמדות ניהול בכירות, וזה תלוי במקצועיות ובתפקיד.  לראייה, ברפאל, שהיא חברה ביטחונית, מכהנות שלוש סמנכ”ליות בכירות בתפקידי מפתח ועוד מספר לא מבוטל של נשים בתפקידים בכירים אחרים כגון ראשי שטחים ומחלקות”.