בנק ישראל – על ניהול, שקיפות ומה שביניהם

שקיפות, פתיחות, העמדת הפרט במרכז, צניעות ושיתוף העובדים והמנהלים בקבלת החלטות. אלה הן העקרונות לניהול נכון של ארגונים גדולים, לשיטתו של חזי כאלו, בעל ניסיון ניהולי עשיר בארגונים המובילים במשק: שב"כ, שירותי בריאות כללית וכיום מנכ"ל בנק ישראל | גלית שפיר

בשנת 2005 נדרש חזי כאלו, אז סמנכ"ל משאבי אנוש בשירותי בריאות כללית, להוביל מהלך מהפכני של הקמת מעבדה מודרנית ארצית בקרית עתידים, תל-אביב, זאת במטרה לשפר את השירות לציבור, ולהבטיח התייעלות שנדרשה לאור מצבה הגירעוני של הקופה. המשמעות הייתה סגירת מספר מעבדות ומיזוגן למעבדה מרכזית אחת. הוועד, בשיתוף ההסתדרות, הכריז על סכסוך עבודה שנמשך שנתיים וכלל שביתות ודיונים בבית הדין לעבודה, שבסיומן נחתם הסכם מקיף.
"הפרויקט הזה היה אחד האתגרים הגדולים שאיתם התמודדתי במימד של ניהול עובדים", מספר כאלו. "לפעמים אין מנוס ובין ההנהלה לעובדים מוכרז סכסוך, שמוביל בסופו של דבר להסכם. משברים מורכבים צריך לנהל בנחישות ובאורך רוח עם הרבה סבלנות ותוך קיום מו"מ פתוח, בו אתה מנסה להבין את האינטרסים של הצד שכנגד, תוך כדי שעליך לזכור כל העת את האסטרטגיה והמטרה שלך".

מניסיונך רב השנים, מהי הדרך הנכונה לנהל עובדים?
"טיפוח ההון האנושי והעמדתו במרכז הינה הכרחית להשגת יעדי הארגון. עובדים לא מחפשים רק תגמול כספי, אלא גם יחס אישי, התפתחות מקצועית וגיבוי. מנהלים חייבים להפנים, שמוקדי הידע נמצאים היום אצל העובדים ולכן חשוב לעבוד איתם בשיתוף פעולה".

מהן הטעויות האופייניות של מנהלים אחרים?
"חטא היוהרה הוא אבי אבות הכישלונות. הגישה הכוחנית מחטיאה את המטרה ויוצרת בעיקר תחושת תסכול בצוות. טעות נוספת היא אי-מתן גיבוי לעובדים שטועים בתום לב. באופן הזה מנהלים אינם מעודדים למידה והתפתחות".
חזון ואסטרטגיה ברורה
חזי כאלו סוגר בימים אלה את השנה התשיעית שלו בתפקיד מנכ"ל בנק ישראל, תחת שני נגידים – פרופ' סטנלי פישר וד"ר קרנית פלוג. בתקופה זו הושלמה חקיקת חוק בנק ישראל. החוק כונן שני עוגנים בתחום הממשל התאגידי בבנק – הוועדה המוניטרית בראשות הנגידה ומועצה מנהלית בראשות יו"ר חיצוני, שתפקידה העיקרי הוא לפקח על ההתנהלות התקינה של הבנק. היעדים המרכזיים של הבנק בשנים הקרובות הם הקמת מאגר נתוני אשראי, צמצום השימוש במזומן והגברת השימוש באמצעים אלקטרוניים, חיזוק היערכות הבנק בתחום הגנת הסייבר ועוד.
את הקריירה המקצועית שלו החל כאלו בשב"כ, שם שימש במשך 25 שנה בשורה של תפקידי ניהול ופיקוד בכירים בדרגה שמקבילה לדרגת אלוף בצה"ל. עם פרישתו מהשירות השתלב בשירותי בריאות כללית בתפקידי סמנכ"ל תכנון ומידע וסמנכ"ל משאבי אנוש ומידע. במהלך 11 שנות עבודתו בקופה הוביל את בנייתן של תשתיות טכנולוגיות מתקדמות, שהיו פורצות דרך והיוו מודל לחיקוי בקרב גופים רפואיים ובהן הקמת call center – מוקד רפואי שפעיל 24/7, והקמת מערכת אופק – תיק רפואי וירטואלי, שהיוותה את הבסיס להקמת מערכת לאומית לשיתוף מידע רפואי בין המוסדות הרפואיים השונים.

שתף אותנו מניסיונך, מהי השיטה הטובה ביותר לנהל ארגון?
"יצירת חזון ואסטרטגיה ברורה, שכוללת מבנה ארגוני ותהליכים, יכולת לעסוק באסטרטגיה ובמקביל בפרטים הקטנים, חיבור העובדים לערכי הארגון, קבלת החלטות בשיתוף והאצלת סמכויות לעובדים".
יש לך ניסיון רב מתפקידי ניהול בכירים בכל סוגי הארגונים: ביטחוני, עסקי וציבורי. מה ההבדלים בין הגופים הללו במימד הניהולי?
"העבודה בשב"כ דרשה גמישות מירבית והתאמה לאתגרים הביטחוניים החדשים, תוך מתן תשובות מודיעיניות ומבצעיות. שירותי בריאות כללית הוא המעסיק האזרחי הגדול במשק עם כ- 40 אלף עובדים, שהיו בו אתגרים טכנולוגיים רבים, כאשר המטרה הייתה לשפר ולייעל את המערכות הרפואיות. בנק ישראל הוא גוף ציבורי סטטוטורי ורגולטורי. הבנק הוא גוף מקצועי מן השורה הראשונה המתנהל ביושרה מקצועית. בכל הארגונים נדרשת ראיה אסטרטגית, מנהיגות ויכולת של ניהול אנשים ותהליכים. במובן הזה, ניהול זה ניהול ולכן בהחלט מדובר במעבר מעולם ניהולי אחד לשני".

מה השוני בין הגופים מבחינת ניהול עובדים?
"ניהול בגוף ביטחוני מבוסס על שילוב של ניהול ברמה המקצועית ופיקוד על הצוות. בשב"כ אין ועד עובדים, על-פי חוק, וכמנהל משאבי האנוש שימשתי גם כנציג העובדים במו"מ מול משרד האוצר בנושאי שכר. בבנק ישראל מערכת היחסים בין ההנהלה לוועד העובדים טובה ונשענת על אמון וכבוד הדדי. ניהול בארגונים עסקיים מבוסס באופן משמעותי יותר על רתימת עובדים מאשר בארגונים המבוססים על היררכיה ודרגות. זהו אתגר גדול אף יותר כאשר מדובר בעובדים צעירים מדור ה-Y".

מה יהיה מודל הניהול העתידי?
"המודל הניהולי העתידי יהיה מטריציוני ופחות היררכי, שיאופיין בשיתוף של עובדים בקבלת החלטות".

מה ההמלצה שלך לצעירים ששואפים להשתלב בתפקידי ניהול?
"אין קיצורי דרך. הדרך לפסגה דורשת התמקצעות, עבודה קשה וקביעת יעדים אישיים. חשוב לא לפחד מכישלונות ומלקיחת סיכונים".