מדטרוניק – מיזוג מקומי בראייה גלובלית

ירון יצהרי, מנכ״ל מדטרוניק, חברת הטכנולוגיות הרפואיות המובילה בישראל, השלים לאחרונה מהלך מורכב של מיזוג, לאחר שחברת האם רכשה את חברת קובידיאן. בראיון ל”מנהלים” הוא מספר על אתגרי המיזוג, על ניהול חברה מקומית כחלק ממערך גלובלי ועל החשיבות שהוא מייחס למשאב האנושי | גלית שפיר

בתחילת 2015 רכשה חברת מדטרוניק, חברת הטכנולוגיות המובילה בעולם, את חברת קובידיאן (Covidien) בהיקף של 43 מיליארד דולר. לתהליך הרכישה היו גם השלכות על ישראל. חברת קובידיאן העולמית החזיקה בבעלותה שלוש חברות ישראליות, שפיתחו מוצרים חדשניים: גיוון אימיג׳ינג (גלולת מצלמה לבדיקת דרכי העיכול), חברת סופר דיימנשן (טכנולוגיית ניווט פנים-גופית לבדיקת הריאות ודרכי הנשימה) וחברת  אורידיון (מכשיר לבדיקת פחמן דו-חמצני בנשימה).
להתאים את המודליים העסקיים
רכישה של חברות וטכנולוגיות חדשניות הינה חלק ממדיניות חברת מדטרוניק העולמית מאז נוסדה בשנת 1949 עם המצאת קוצב הלב הראשון, על-ידי המייסד ארל בקן. מאז החברה גדלה והתפתחה לתחומים רבים נוספים וכיום היא פועלת בכ-160 מדינות ברחבי העולם ונסחרת לפי שווי שוק של כ-114 מיליארד דולר. החברה פתחה את משרדיה בישראל בשנת 1974 והשקיעה בישראל למעלה משני מיליארד דולר ברכישות ושיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות.
מנכ״ל מדטרוניק ישראל, ירון יצהרי, נדרש לבצע תהליך של מורכב של איחוד הפעילויות המסחריות בישראל. ״תהליך המיזוג היה מורכב ומאתגר וכלל מיזוג של התרבות העסקית של החברות, שימור המשאב האנושי, איחוד תפעולי ואימוץ מודלים חדשניים מול הלקוחות״, מתאר ירון יצהרי את המהלך שבסיומו מדטרוניק היא כיום החברה המובילה בישראל בתחום הטכנולוגיות הרפואיות.
כיצד התבצע בפועל תהליך המיזוג?
״תהליך המיזוג כלל בניית תרבות עסקית, חזון משותף ואסטרטגיה של החברות המאוחדות. אתגר נוסף בתהליך היה שמירה של המשאב האנושי ורתימתו למהלך ולשינויים״.
כיצד מחליטה החברה במי להשקיע?
“במטה החברה בחו”ל עמלים על איתור טכנולוגיות חדשניות בענף שתואמות את החזון והאסטרטגיה. אני באופן אישי מקבל מידי שבוע פניות מיזמים לבחינת טכנולוגיות רפואיות שפותחו על-ידם, כאשר במקביל פועלת בישראל חממה טכנולוגית ייעודית לנושא, חברת mind up, אותה מדטרוניק מנהלת בשיתוף עם קרן ההון סיכון פיטנגו, יבמ והמרכז הרפואי רמב״ם. כחברת טכנולוגיות מובילה בעולם אנו נמצאים בחיפוש מתמיד אחרי הזדמנויות השקעה ושיתופי פעולה עם יזמים צעירים וחברות סטארט-אפ ישראליות”.
מהם האתגרים שאתה נתקל בהם בהחדרת מוצרים חדשניים לשוק הישראלי?
״ מעבר לצרכן הסופי הנמצא במוקד ייעוד החברה שלנו המדבר על הצלת חיים, הארכת חיים והקלה על כאב של המטופל, הלקוחות שלנו הם מוסדות בריאות, בתי חולים וקופות חולים, שנמצאים בלחצים תקציביים לא פשוטים. האתגר כרוך ביצירת שיתוף פעולה יצירתי, שנועד להטמיע ולקדם טכנולוגיות חדשניות לרווחת המטופל בישראל.
בשנים האחרונות חלו מספר מגמות עולמיות, שיש להם השפעה ישירה על הסקטור של החברות הרפואיות ובהם: הזדקנות האוכלוסייה, מודעות גדולה יותר של המטופל לזכויותיו ולאפשרויות הטיפול העומדות בפניו, פיתוח מואץ של טכנולוגיות רפואיות ורצון של ממשלות להקטין את נתח ההוצאה הפרטית לבריאות מחד ושמירה על מסגרת תקציבית מאידך. מגמות אלה חייבו את החברות בענף להתאים את המודליים העסקיים. בחברת מדטרוניק זיהינו את המגמה ופיתחנו מודלים של שיתופי פעולה עם מערכות הבריאות וכיום אנו מעניקים סל של פתרונות על כל הרצף הטיפולי, החל מאבחון ומניעה, דרך הטיפול האקוטי עצמו ולאחר מכן בשלב הניטור והמניעה".
לחבר את העובדים לאסטרטגיה
לירון יצהרי מעל ל-18 שנות ניסיון ניהולי בתעשיית התרופות והטכנולוגיות הרפואיות. את דרכו המקצועית בענף החל בחברת פייזר, בהמשך עבר לשמש סמנכ”ל בחברת הסטארט-אפ גלוקון, שפיתחה שעון לא פולשני למדידת סוכר. בשנת 2007, עם סגירתה של חברת גלוקון, הצטרף לחברת מדטרוניק, שבה מילא שורה של תפקידי ניהול בכירים ובהם: מנהל מסחרי, סמנכ״ל פיתוח עסקי והיה אחראי להקמת החטיבה לפתרונות מערכת הבריאות. בשנת 2016 מונה לתפקיד מנכ״ל החברה.
שתף אותנו מניסיונך, מהי השיטה הטובה ביותר לנהל ארגון?
״להגדיר חזון וייעוד, לבנות תוכנית אסטרטגית בשיתוף עם כלל המנהלים בארגון ולהטמיע את האסטרטגיה עד לדרג הנמוך ביותר בארגון. האתגר המרכזי בתהליך הוא להתאים כל העת את התוכנית האסטרטגית לקצב השינויים הטכנולוגיים, שמשתנים כל הזמן באופן אֶקְסְפּוֹנֶנְצְיָאלִי. למשאב האנושי יש חשיבות גדולה בהצלחת התהליך ולכן חשוב לחבר את העובדים באופן מלא לאסטרטגיה כשותפים מלאים להצלחה”.
אילו תכונות נדרשות לניהול חברה כחלק ממערך של חברה גלובלית?
“כושר מנהיגות, יוזמה, תושייה והתאמת המבנה הארגוני ותפקידי העובדים על-פי הסביבה המשתנה. חשוב לראות בעובד נכס בעל חשיבות עליונה וכמיקוד אסטרטגי של הארגון, יש להאציל סמכויות ולהציב לכל עובד בארגון יעדים מוגדרים ומדידים”.
איזה עצה אתה יכול לתת לצעירים ששואפים להתקדם לתפקידים ניהוליים?
"קבעו לעצמכם יעד ניהולי, שוחחו עם הממונה עליכם על אפשרויות הקידום, היו חדשניים ויצירתיים, היו נכונים לתמוך ולעזור לאחרים, השתדלו לראות את הלקוח במרכז ותמיד יש לשאוף ולבנות מערכת יחסים פורייה עם עמיתים לעבודה ועם מנהלים בארגון".