ערים חכמות – מודל הניהול העתידי

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, מסתכל קדימה וקובע: בעתיד הערים ינוהלו לפי מודל העיר החכמה. בינתיים הוא פועל להנחיל שיטות ניהול מקצועיות בכל הרשויות המקומיות, כדי להפחית את הלחצים שמופעלים על ראשי ערים בכל הקשור לנושאי תכנון ובנייה | גלית שפיר

בשנת 2008 עם כניסתו של חיים ביבס ללשכת ראש עיריית מודיעין, הוא נתקל ברשות המקומית שהייתה היחידה בארץ שנוהלה על-ידי משרדי הממשלה. כתוצאה ממדיניות זו, תנופת הבנייה נמשכה מבלי שהוקמו התשתיות המתאימות של מוסדות ציבור, גינות, פארקים ועוד. כבר ביומו הראשון בתפקיד ביבס שם לעצמו למטרה להחזיר את המושכות של ניהול העיר לידי האנשים שהציבור בחר בהם. בפגישות שקיים עם הפקידים הבכירים במשרד האוצר ובמשרד הבינוי והשיכון הוא הבהיר שאין בכוונתו לוותר, ובמידת הצורך אף יפנה לערכאות משפטיות. כמה חודשים לאחר מכן, המאמצים נשאו פרי וניהול העיר עבר לידי מועצת העיר, שנבחרה על ידי התושבים.
מאז עברו תשע שנים והעיר נמצאת בצמיחה חסרת תקדים, הן מבחינת מספר התושבים (שגדל ב-50%) והן מבחינת פיתוח תשתיות ומבני ציבור בהם: פארקים וגינות ציבוריות, שני היכלי תרבות, מרכזי תעסוקה ועוד.
הזרוע הביצועית של הממשלה
״הרשויות המקומיות הן למעשה הזרוע הביצועית של הממשלה בכל התחומים, למעט התחום הצבאי", מדגיש ביבס. "ניהול עיר דורש טיפול במגוון תחומים במקביל ועבודה מול גורמים רבים, ולכן חשוב כבר מההתחלה לבנות תוכנית לטווח ארוך, שכוללת תוכנית לבניין עיר סגורה (תב"ע), שבה הכל אושר בכל הקשור לתכנון התשתיות והבנייה למגורים ומוסדות ציבור (בתי ספר, גנים ציבוריים, מתנ"סים ועוד). בנוסף, חשוב להקים מנגנוני בקרה שבועיים ויומיים, שתפקידם לעקוב אחרי התקדמות ביצוע התוכניות (פורומים מקצועיים לפי תחומי התמחות: תחבורה, סביבה ועוד).
"על ראש הרשות להציב יעדים ברורים, מדידים ומציאותיים", מוסיף ביבס, שהעיירה שלו חולשת כיום גם על מכבים ורעות (עיריית מודיעין- מכבים- רעות). "עליו להעז, לחלום, ולחשוב מחוץ לקופסא, ובמקביל – להכיר היטב את השטח, למפות את צרכי התושבים ולפעול בתוכנית עבודה ברורה מוסדרת ומפוקחת".
בהקשר זה, מהן הטעויות הנפוצות של ראשי ערים?
"הטעות הנפוצה של חלק מראשי הערים, שמגיעים לתפקיד מניהול של גופים עסקיים או מהצבא, היא שהם ממהרים לעשות שינויים עוד לפני שלמדו את המערכת של השלטון המקומי".
מהו לדעתך השוני בין ניהול עיר לניהול חברה עסקית?
"ניהול של רשות מקומית דורש בנוסף לעבודת הניהול המקצועית גם עבודה פוליטית, הן במועצת העיר והן מול האנשים שסייעו להיבחרותך לתפקיד. לכן, ההמלצה שלי היא להתמודד לתפקיד ראש העיר או ראש המועצה תחת חסותה של מפלגה קיימת, ולא באופן עצמאי, כך שהבחירה לא תהיה תלויה באנשים שבהמשך תרגיש מחוייב להם. בנוסף, חשוב גם ליצור קואליציה רחבה במועצת העיר באמצעות חלוקת סמכויות לחברי המועצה, וכך לאפשר להם תחושה של שייכות וחלק מעשייה".
האם יש שוני בניהול עובדים בחברה עסקית בשונה מרשות מקומית?
"השוני עצום. בעוד בחברה עסקית למנהל יש סמכויות לבחור את הצוות שאיתו יעבוד ולהחליף את אלה שאינם מתאימים, הרי ברשות מקומית לעובדי העירייה יש קביעות, ותהליך החלפת העובדים הוא ארוך ומורכב. ראש רשות מקומית חייב להפנים, כבר מיומו הראשון, שהעובדים הקיימים, הם אלה שילוו אותו לאורך כל הקדנציה ולכן חשוב לעבוד איתם בשיתוף פעולה ולהניע אותם לקדם את החזון שלו".
להעלות את הישגי התלמידים
מאז נבחר ע"י רוב ראשי הערים בישראל ליו״ר מרכז השלטון המקומי, בשנת 2014, היעד המרכזי שהציב לעצמו ביבס הוא להנחיל את שיטת הניהול המקצועי בכל הרשויות המקומיות, וכך לדבריו ניתן יהיה להפחית בצורה משמעותית את הלחצים שמופעלים על ראשי ערים בכל הקשור לנושאי תכנון ובנייה.
מרכז השלטון המקומי מאגד בתוכו 257 רשויות מקומיות, ותפקידו העיקרי לקדם את ענייניהם המוניציפאליים בכנסת ובמשרדי הממשלה. בשלוש השנים אחרונות מאז נבחר ביבס לתפקיד, הוא הוביל נושאים רבים המורגשים בכל בית ובהם: חיזוק הרשויות המקומיות בפריפריה באמצעות הגדלת תקציבי מענקי האיזון במיליארד שקלים, תוכנית הצהרונים החברתיים, הוספת סייעת שנייה לגני ילדים, צמצום מספר התלמידים בכיתות, תוכניות לפיתוח רשויות מהמגזר הערבי הבדואי והדרוזי בעלות של 15 מיליון שקלים ועוד.
מה התוכניות שלך לעתיד?
"החינוך עומד בראש סדר העדיפויות שלי. האתגר מבחינתי הוא להגיע לכל אחד מהילדים, להעלות את ההישגים בקרב התלמידים ולפעול להגדלת תוכניות העשרה. אתגר נוסף הוא מעבר לניהול שתואם את ההתפתחויות הטכנולוגיות. ניהול העתיד של הרשויות המקומיות יתקיים לפי מודל של 'ערים חכמות', בהם נכסי העיר ינוהלו באמצעים טכנולוגיים בינהם: מערכות בקרה מרכזיות שירכזו את כל המידע העירוני (תאורה, תחבורה, פחי האשפה ועוד), תשלומי ארנונה שיבוצעו באמצעות סמארטפונים, קידום פרויקטים עירוניים בשיתוף הציבור ועוד. שימוש בכלים אלה יסייע בחיסכון עלויות, ישפר את איכות חיי התושבים, יקצר זמני טיפול ויוביל להתייעלות כוללת".
מהי העצה שלך לצעירים ששואפים לתפקידי ניהול בכירים במגזר הציבורי?
"המגזר הציבורי זקוק לאנשים איכותיים ומקצועיים על מנת להמשיך ולהצעיד את מדינת ישראל בחזית. לאותם אלו ששואפים להיות חלק ממגזר זה, אציע ללמוד את המערכות על בוריין, להעמיק בהן ולהיות תמיד פתוחים לביקורת בונה ולהתחדשות".