מפעל הפיס – מנהיג טוב גורם לעובדים ללכת איתו מרצון, מתוך השראה, לא מחובה

כך אומר עמרי לוטן, מנכ"ל מפעל הפיס, בעל ניסיון ניהולי עשיר בחברות תעשייתיות מובילות, שנקרא לראשונה לנהל ארגון ציבורי הנדרש לקיים דיאלוג שוטף הן עם מקבלי ההחלטות והן עם דעת הקהל | גלית שפיר

כשעמרי לוטן מונה לנהל את חברת "נגב קרמיקה" בשנת 2015, הוא מצא חברה במשבר הגדול ביותר שלה מאז הוקמה בסוף שנות ה-60׳ של המאה הקודמת: הלם כללי סביב מצב חברה מצליחה, שביום אחד התברר שהיא שרויה בחובות ונתונה בהפסדים גדולים, עזיבה של כל השדרה הניהולית וחשש לאיבוד אמון של כל בעלי העניין (הלקוחות, הצרכנים, הספקים והבנקים). בתוך כשנה לוטן הצליח לייצב את מצבה של החברה ולשפר את מצבה הפיננסי.
״גייסתי צוות הנהלה חדש ויחד בנינו תוכנית להבראת החברה, אותה הצגנו לכל בעלי העניין בכדי להבטיח שלא יאבדו אמון בחברה", מתאר לוטן את הדרך שבה הצליח לייצב את החברה. התוכנית כללה איחוד חברות בנות, סגירה של 30% מהחנויות, פרידה מעובדים והפחתת היקף הייצור. התחלנו מייד ליישמה".
להגביר את השקיפות
הסיפור הזה הוא רק דוגמא למשברים שאיתם נאלץ עמרי לוטן להתמודד במהלך הקריירה שלו במגוון תפקידי ניהול בחברות תעשייתיות מובילות. ״חברה במשבר זקוקה למנהיג שיידע ללכד סביבו צוות, שמאמין ביכולות של החברה, שיכול לבנות תוכנית הבראה וכמובן ליישמה. השקט חשוב לא פחות. מצד אחד לחתוך ולטפל במשבר ומצד שני לא ליצור אווירה של בהלה", הוא אומר בראיון למגזין ״מנהלים״ לרגל סיום השנה הראשונה בתפקידו כמנכ"ל מפעל הפיס, שאליו הגיע אחרי שגבר על כ-80 מועמדים שנגשו למכרז. זה תפקידו הראשון במגזר הציבורי, אחרי שנים שבהם מילא שורה של תפקידים בכירים במגזר העסקי ובהם בחברת "פרוקטר אנד גמבל" העולמית, טבעול, אוסם ונגב קרמיקה.
מה ההבדל המרכזי בניהול בין חברה עסקית לארגון במגזר הציבורי?
״בחברה עסקית מתעסקים רק ב'עסק' ובעסקים. במגזר הציבורי עוסקים בציבור ומטבע הדברים קיימת התעניינות רבה יותר של התקשורת ויש גם רגישות רבה יותר לרחשי הציבור. ייחודיות מפעל הפיס מתבטאת גם בעיסוק הרב בהקצאת הרווח לטובת הקהילה. זה נותן הרבה השראה ותחושת עשייה אמיתית".
מהם היעדים שלך לשנה הקרובה?
״אחת הבעיות העיקריות שאיתם מתמודד מפעל הפיס היא האקלים הציבורי סביב עיסוקי המפעל בהפעלת הגרלות. הצבתי לעצמי מטרה להגביר את השקיפות ולשנות את האקלים סביב המפעל. מדובר בראש ובראשונה על קיום דיאלוג עם מקבלי ההחלטות ומעצבי דעת קהל בכדי לחלוק איתם את המידע האין-סופי שיש במפעל הפיס לגבי התחום שלנו בישראל ובעולם״.
בוא נקרא לילד בשמו. הטענות של המתנגדים הן שאתם מעודדים הימורים?
״חשוב לציין שאחוז ההשתתפות של האוכלוסייה הבוגרת הוא גדול ורובם משחקים להנאתם בלבד. זה חלק מתרבות הפנאי בישראל ובעולם. מה שכן ברור הוא שמפעל הפיס הוא גוף ציבורי מפוקח ובהתנהלות נכונה ניתן למנף את יתרונות עובדה זו. אני מבקש להדגיש, כי קיים שוק של הימורים בלתי חוקיים גדול ביותר, המגלגל מחזור של כ -15 מיליארד שקלים והמטרה היא לנתב את השחקנים ליהנות מהמשחקים החוקיים והמפוקחים. אצלנו הרגולטור קובע מי ואיך ישחק, מה יהיה גובה ההחזר לפרסים וכיוצ"ב. בנוסף, הציבור כולו נהנה מרווחי מפעל הפיס. רק בשנה החולפת הקצנו 1.8 מיליארד שקלים למיזמים למען הקהילה בהם: בתי ספר, גני ילדים, מועדוני נוער, מועדונים לגיל הזהב, ספריות, מתנ״סים, גינות ציבוריות, מלגות לסטודנטים, מיזמי תרבות, אמנות ועוד.
"בנוסף, כבר משנת 2003 אימץ מפעל הפיס, ביוזמתו, מדיניות של 'משחקים באחריות'. מדיניות זו כוללת שורה של פעילויות שמיושמות עד היום, שמטרתן סיוע ותמיכה למכורים, כמו גם לימוד והבנת תופעת ההתמכרות".
לתת רוח גבית לעובדים
מקור ההשראה הניהולי של לוטן היה ונשאר חברת "פרוקטר אנד גמבל" העולמית, שבה החל את הקריירה המקצועית שלו. "מקבלים שם את כל הכלים הניהוליים הסטנדרטיים – חשיבות החזון, האסטרטגיה, קביעת יעדים וכדומה. אבל גם לומדים שמנהל הוא מחד מנהיג (שאחריו רוצים ללכת) ומאידך אינטגרטור שדואג לאפשר לאנשיו (ולחברה) להגיע להישגים. חשוב להכיר את השטח, לחבר בין הצוותים שונים, ליצור סביבה שמאפשרת הצלחה. את יעדי החברה (מכירות, רווחיות) ניתן להשיג הכי טוב כשלעובד יש תחושת סיפוק מהעבודה. מדובר ביצירת 'אווירה' סביב עבודה מאוד שיטתית ואיתגור עצמי יום-יומי, אבל לא הייתי מזלזל בחשיבותה להשגת היעדים העסקיים".
מניסיונך, מהי הדרך הטובה לנהל עובדים?
״להאציל סמכויות, לתת משובים, לתת רוח גבית לעובדים ולחשוב יחד איתם איך ניתן לשפר את תהליכי העבודה, אבל גם לאתגר, לשאוף ולהאמין תמיד שניתן לעשות יותר״.
איפה מנהלים אחרים טועים?
״מנהלים טועים כשהם בעיקר עוסקים בעצמם, מנווטים את הארגון תוך שימת דגש על הבולטות שלהם ופחות על טובת החברה. מנהל שמתנהג כך מאבד את הצוות שלו".
מהי העצה שלך לצעירים ששואפים להגיע לתפקידי ניהול?
״האמן בעצמך, בחר תפקיד ומקום עבודה שבו תוכל להוסיף ערך, להתקדם וליהנות מעשייה".