הכשרת היישוב – בונים אמון עם הדיירים

הישוב החדש – זרוע ההתחדשות העירונית של קבוצת הכשרת הישוב, מובילה בהצלחה עשרות פרויקטים של פינוי-בינוי בהיקף של אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ. אלכס מריאש, מנכ"ל החברה: "אצלנו לא מתפשרים על איכויות התכנון והבנייה, תוך שיתוף הדיירים בכל התהליך ובניית מערכת יחסים של אמון עימם" | גלית שפיר

בשנת 1990 כשקניון ה"שופ אין" נפתח בראשון לציון, הוא היווה מקור משיכה וסיפק חוויית קניות ייחודית לתושבי הסביבה. זה היה הקניון הראשון שנבנה בעיר. הרשתות המובילות מיהרו לפתוח בו חנויות והציבור הגיע בהמוניו לבילוי בקניון. במרוצת השנים נבנו מסביב קניונים נוספים וחדישים יותר, הרשתות עזבו ויחד איתם נטש גם ציבור הקונים. 17 שנה אחרי שהקניון נפתח בקול תרועה הוא הפך לפיל לבן. בחברת הכשרת היישוב זיהו את הפוטנציאל הכלכלי של המבנה, שממוקם בסמוך לצירי תנועה ראשיים, ורכשו אותו. מאחר ועל-פי תוכניות בניין עיר המקום מיועד להפעלת מרכז קניות ומשרדים בלבד, עמדו בפני מקבלי ההחלטות בחברה שתי אפשרויות: שיפוץ המבנה הקיים, או הריסתו ובנייתו מחדש. בצעד אמיץ הוחלט להרוס כליל את הבניין שהשתרע על שטח של 8,000 מ"ר ולבנות תחתיו קניון חדש בגודל זהה, תחת המותג "שבעת הכוכבים ראשל"צ", בהשקעה של 75 מיליון שקלים. כיום, כשנה מפתיחתו, הקניון נהנה מ-100% תפוסה ומהווה "אבן שואבת" בתחום הריהוט ועיצוב הבית.
"בתכנון של הקניון החדש לא התפשרנו, והריסת המבנה אפשרה בנייתו של קניון באיכות גבוהה עם מבנה ייחודי, על-פי תפיסת הקיימות, תוך שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה והקפדה על תמהיל השוכרים בקניון", אומר אלכס מריאש, מנכ"ל חברת הישוב החדש, מקבוצת הכשרת הישוב בראיון למגזין "מנהלים".
לדבריו, האסטרטגיה של תכנון קפדני ואיכות בנייה ברמה גבוהה, תואמת את חזון קבוצת הכשרת הישוב, שבנתה אלפי יחידות דיור בארץ ובעולם מאז נוסדה בתחילת המאה הקודמת, ב-1909.
המטרה – ליצור פרויקט איכותי
לפני כשנתיים בעקבות הידלדלות הקרקעות הזמינות לבנייה באזורי הביקוש והצורך ביצירת עתודות קרקע חדשות הוחלט על הקמתה של הישוב החדש – זרוע של הקבוצה בתחום ההתחדשות העירונית. כיום החברה מקדמת עשרות פרויקטים בהיקף של אלפי יחידות דיור בתחום הפינוי-בינוי בערים רבות ברחבי הארץ ובהן חיפה, רמלה, יבנה, אור יהודה, רחובות ועוד. הפרויקטים נמצאים בשלבי תכנון והתקשרות מול הדיירים.
מהם האתגרים הייחודים בפרויקטים של התחדשות עירונית?
"בשונה מפרויקטים רגילים של יזמות נדל"ן, תחום התחדשות עירונית טומן בחובו אתגרים ייחודים. השלב הראשון בפרויקט דורש השגת הסכמתם של הדיירים להשתתף בפרויקט. מצד אחד קיים אצלם הרצון העז לשפר את איכות החיים, ומהצד השני חשש לגורל עתיד הנכס החשוב ביותר שלהם, זאת לאור הפרסומים בשנים האחרונות על חברות נדל"ן שקרסו. האתגר הגדול הוא ליצור מערכת יחסים של אמון עם הדיירים ובמשותף איתם להוביל את הפרויקט. השלב השני הוא עבודה מול מוסדות התכנון בסביבה של חוסר וודאות תכנונית. בפרויקטים של פינוי-בינוי אין מדיניות אחידה. חלק מהרשויות טרם גיבשו מדיניות מסודרת ועקבית, מה שמוביל להאטת התקדמות פרויקטים ואף לביטולם".
האם יש הבדלים בין אזור המרכז לפריפריה?
"להבדלי במחירי הדירות בין אזור המרכז לפריפריה ישנה השפעה ישירה לגבי הכדאיות הכלכלית של פרויקטים בתחום הפינוי-בינוי. באזורי הפריפריה, שבהם מחירי הדירות נמוכים יותר, נדרש מכפיל (יחס בין דירות שנהרסות למספר הדירות החדשות) גבוה יותר, אלא שלא תמיד העניין אפשרי לאור המחסור בתשתיות עירוניות המתאימות לקליטה של מאות משפחות חדשות. חלק מהרשויות כבר הפנימו את הכשל ומקצות ליזמים קרקע משלימה באזור אחר בעיר, וכך הכדאיות הכלכלית של הפרויקט מאפשרת את הוצאתו לפועל".
מה הייחודיות שלכם בהשוואה לחברות האחרות שפועלות בענף?
"החברה הינה חברה יזמית שפועלת בענף רווי שחקנים. היא בעלת איתנות פיננסית, ניסיון רב שנים בקידום פרויקטים יזמיים, ומעסיקה אדריכלים ונותני שירותים מובילים בתחומם במטרה ליצור פרויקט איכותי. בחברה הלקוח הוא המרכז ואנו משתפים את הדיירים בכל השלבים בשקיפות מלאה".
הבסיס להצלחה – מקצועיות
אלכס מריאש הגיע לפני כעשור לחברת הכשרת יישוב אחרי שמילא שורה של תפקידים בכירים בשוק ההון בהם: ניהול מחלקת השקעות קופות גמל בבנק אוצר החייל וניהול מדור ביקרת בחדרי העסקאות בבנק מזרחי.
מניסיונך, מהי השיטה הטובה ביותר לנהל ארגון?
"אני מאמין ששיטת הניהול הנכונה כוללת הגדרה ברורה של תחומי אחריות לעובדים שאליהם יש להצמיד מנגנוני בקרה ופיקוח. אני מעודד את העובדים להיות יצירתיים ועצמאיים ושותפים מלאים במימוש החזון המשותף".
מה התכונות שנדרשות ממנהל?
"הבסיס להצלחה של מנהל זה מקצועיות, יכולת להנהיג ולהוביל את הצוות. מנהלים טובים הם אלה שצמחו מתוך הארגון ומכירים את הפעילות שלו על כל רבדיו השונים".