גידול האוכלוסייה מחייב שינוי בתפיסה התכנונית

כך אומר האדריכל עדן בר, שמלווה פרויקטים גדולים בתחום ההתחדשות העירונית, ומקדם את תפיסת הקיימות בתכנון העירוני, שבה כל השירותים הקהילתיים נמצאים במרחק הליכה | גלית שפיר

על-פי פרסומי הלמ”ס, בשנת המאה לישראל, 2048, אוכלוסיית המדינה תמנה כ- 15 מיליון איש. לאור תחזיות אלה, הממשלה ורשויות מקומיות רבות ברחבי הארץ נערכות כבר היום לקראת עתיד. משרדי הבינוי והשיכון מקדם תוכניות להקמתם של אלפי יחידות דיור, אלא שראשי הערים מתנגדים שהתוכניות ייצאו לפועל בתחומם המוניציפאלי בהיעדר התשתיות המתאימות. אחרי הכל, עלותו של כל תושב חדש היא כ- 5,000 שקלים בשנה, בעוד מרבית ההכנסות של הרשות מקורם מארנונה לעסקים, שקצב התפתחותה ממושך יותר.
במקביל, גם הרשויות המקומיות מבקשות להיערך לקראת העתיד ומקדמות בימים אלה תוכניות מתאר כוללניות שיקבעו את מדיניות התכנון בשנת המאה, מה שיוצר קונפליקטים רבים מול התושבים שמבקשים לשמר על אופייה העכשווי של העיר.
מענה לאתגרים
מי שמלווה בימים אלה את ראשי הערים בתכנון תוכניות מתאר כוללניות העתידית הוא האדריכל עדן בר, שאומר: “בעולם המערבי התכנון הוא לכיוון קיימות. המגמה בעתיד תהיה בנייתם של ערים שיהיו מחולקים לרובעים, שבכל אחד מהם יינתנו כל השירותים לקהילה בהם: מוסדות חינוך, אזורי תעסוקה, בתי אבות ועוד. כך התושבים יוכלו לקבל מענה לכל הצרכים שלהם במרחק של הליכה ברגל, נסיעה באופניים, או נסיעה קצרה בתחבורה ציבורית. תוכנית זו תוביל להפחתת השימוש בכלי תחבורה ותפחית את זיהום האוויר”.
איך מתבצע תהליך של תכנון עיר לעוד שני עשורים קדימה בתקופה שבה קצב ההשתנות מהיר?
“המטרה של תוכנית מתאר כוללנית היא להתוות מדיניות עתידית לפניה של העיר, תוך מתן אפשרות לגמישות ועריכת שינויים בהתאם להתפתחויות עתידיות. התכנון נעשה בשיתוף עם צוות רחב של מתכננים, יועצי תחבורה, איכות סביבה ונציגי ציבור. לאחר איסוף הנתונים אנחנו מכינים מספר תסריטים אפשריים לחזונה של העיר בעתיד ואלה מובאות לדיון במוסדות התכנון”.
מה המגמות שיאפיינו את הבנייה בעתיד?
“עקב עלייה בביקושים ומחסור בקרקעות זמינות, בעיקר באזורי הביקוש, נראה יותר פרויקטים של התחדשות עירונית ובנייה לגובה”.
פרויקטים מורכבים
האדריכל עדן בר פתח בשנת 1984 את משרד “בר-לוי אדריכלים” בשותפות עם בת זוגתו, ענת בר לוי, ומועסקים בו 37 עובדים. המשרד עוסק בתכנון אדריכלי של ערים גדולות ופרויקטים מורכבים, בהם תוכנית התחדשות עירונית בשכונת קריית משה ברחובות, במסגרתה יוקמו כ- 9,200 יחידות דיור, מרכזי תעסוקה, מוסדות חינוך ומוסדות ציבור. מדובר בפרויקט משותף של עיריית רחובות ומשרד הבינוי והשיכון בשכונה שמרבית תושביה הם יוצאי אתיופיה ומדינות חבר העמים.
בתחום המסחרי הם מלווים את הקמתו של מרכז עסקים ראשי בבני ברק, שיכלול 500,000 מ”ר בנייה ובהם מגדל שיתנשא לגובה של 40 קומות הנבנה בשותפות עם חברת סופרין במסגרת קבוצת רכישה. כמו כן יוקם במקום מרכז גריאטרי שיכלול מגדל בגובה של 22 קומות עם 1,000 מיטות ומגדל משרדים של 50 קומות בשותפות עם חברת הכשרת היישוב.
ניהול שטוח
שיטת הניהול שבה דוגל עדן בר היא ניהול שטוח של עבודת צוות ולא היררכי. “השיטה של ניהולי היררכי היא שיטה כוחנית לטעמי, ששואבת המון אנרגיה שלילית הן מצד המנהלים והן מצד העובדים, שפועלים מתוך פחד”, הוא אומר. “לטווח קצר זה אולי משיג את המטרה, אך לטווח ארוך הארגון רק מפסיד”.
איזו עצה יש לך לצעירים ששואפים לתפקידי ניהול?
“אנשים חייבים להבין שמה שיכול להשתנות זה הם עצמם ולא הסביבה. ככל שאתה יותר שלם עם עצמך, כך אתה יכול לנהל ולהאמין”.