עובדים “רעבים” יוצרים ארגונים מצליחים

מיכל דן-הראל, מנכ״לית Manpower, מאמינה בגיוס של אנשים בעלי מוטיבציה ויכולת למידה גבוהה. “לניסיון יש כיום פחות חשיבות מאשר לרצון וליכולת ללמוד וליישם מיומנויות חדשות ולהסתגל למציאות המשתנה”, היא אומרת בראיון ל”מנהלים” בו היא מציגה קווי מתאר לשוק העבודה העתידי | גלית שפיר

בשנת 2032 ישתחררו מהצבא הילדים שהחלו לפני מספר ימים את לימודי כיתה א׳. המהפכה התעשייתית הרביעית תהיה כבר בעיצומה ותשפיע על כל תחומי החיים בהם גם שוק העבודה. על-פי מומחי תעסוקה בעולם, כמחצית מהמקצועות הקיימים כיום ייעלמו משוק העבודה תוך 20 שנה. במקומם יופיעו מקצועות חדשים שנשמעים היום מוזרים כדוגמת : מתאם יעילות רובוטים, מתמחה בגמילה מטכנולוגיה, אחראי אנרגיה ירוקה ועוד.
שוק העבודה מתאים עצמו כל העת לקצב ההתפתחויות הטכנולוגיות. גם כיום ישנם מקצועות חדשים שלא היו קיימים בדור ההורים שלנו כדוגמת: אנשי ביג דאטה, מנהל רשתות חברתיות ועוד. השינויים הטכנולוגיים והמקצועות החדשים הובילו גם לשינוי בתהליכי הגיוס של העובדים.
״בבחירת מועמדים לארגון חשוב ביותר לבחור את אלה שניתן יהיה לנבא, ברמה הגבוהה ביותר, את הצלחתם בתפקיד”, אומרת מיכל דן-הראל, מנכ״לית Manpower בראיון ל ״מנהלים״. “בעבר גיוס העובדים התבצע על-פי שקלול של שנות השכלה והיסטוריה תעסוקתית, מתוך אמונה שפרמטרים אלה יוכלו לספק תחזית על מידת ההצלחה של העובד בארגון. כיום מחפשים בעובד סל של כישורים ויכולות, בנוסף למקצועיות, כגון: יצירתיות, חשיבה שמותאמת ליכולת המשתנה, יכולות תקשורתיות מותאמות לעידן המודרני, יכולת לשתף פעולה, לימוד עצמי ואנגלית ברמה גבוהה".
אפשרות למידה ויכולת השפעה
״אני מאמינה בגיוס של אנשים, שהתפקיד מהווה עבורם הזדמנות מקצועית ומייצר להם אתגר חדש ואפשרויות צמיחה”, מוסיפה דן-הראל. “נכון שלמועמד כזה תהליך הלמידה יהיה איטי יותר ומשך פרק הזמן שבו יגיע לתפקוד ברמה הנדרשת יהיה ארוך יותר, אך אין ספק שהוא יישאר ברמת עשייה והתלהבות גבוהה למשך זמן ממושך יותר ממי שביצע את התפקיד בעבר״.
מה חשוב היום למחפשי עבודה?
“אפשרות למידה היא הפקטור החשוב ביותר למועמדים. הפרמטר השני הוא היכולת להשפיע ותחושה שהעשייה מובילה לשינוי. במקום השלישי נמצאת המוכנות של המעסיק לגמישות בשעות העבודה ואילו השכר תופס רק את המקום הרביעי. מחקרים הראו שעלייה בשכר אינה משפיעה לאורך זמן על שביעות הרצון של העובד. בסקר כלל עולמי ורחב היקף, שערכה לאחרונה Manpower Group בעולם עלה, כי 38% מהנשאלים ציינו את גורם הגמישות כגורם מוטיבציה מוביל בקבל החלטות קריירה״.
פונים אליכם בשנה מיליון מועמדים וכ- 12,000 מתוכם משתלבים אצל הלקוחות שלכם. למי קשה יותר בשוק העבודה – לצעירים חסרי ניסיון או למבוגרים מעל 45?
״לצעירים חסרי ניסיון יש סיכוי של 100% למצוא עבודה, אך בדרך כלל לא מדובר בהשתלבות בתפקידים שלהם הצעירים שואפים, אלא לתפקידים זוטרים, שמאפשרים להיכנס לארגונים גדולים ולצמוח מהם לתפקידים ניהוליים. אצל בני 45 ומעלה יש קושי אמיתי, מאחר ובקרב מעסיקים רבים ישנו חשש שהעובדים לא יתאימו לתרבות הארגונית ועלויות העסקתם תהיינה גבוהות. לעניות דעתי, החשש אינו מוצדק״.
סביבת עבודה תומכת
מיכל דן-הראל החלה את דרכה ב- Manpower לפני 20 שנה כסטודנטית צעירה ובמהלך השנים התקדמה לתפקידי ניהול בכירים. בין היתר ניהלה את חברת הבת Manpower Care – חברת סיעוד לבני הגיל השלישי. לפני ארבע שנים מונתה למנכ”לית Manpower.
שתפי אותנו מניסיונך מה השיטה הטובה ביותר לנהל ארגון?
״שיטת הניהול הטובה ביותר היא שילוב של איתור העובדים המתאימים ביותר לארגון, הגדרה ברורה של תחומי אחריות וסמכויות, קביעת יעדים שניתנים למדידה, והתאמתם כל העת למציאות המשתנה. בנוסף, סביבת עבודה תומכת שמאפשרת למקסם את יכולות העובד הן מבחינת הסביבה הפיסית והן מבחינת הקשר הבינאישי בין המנהל לעובד תוך מתן גיבוי מלא גם במקרה של כישלונות״.
מה סביבת העבודה האידיאלית על מנת למקסם את פוטנציאל של העובדים?
״חשוב שסביבת העבודה תהיה עם המון אנרגיה, תחושת שותפות ויצירתיות. לי חשוב שהעובדים יגיעו לעבודה בשמחה וללא חשש לשנות דברים ולהשפיע. יתרה מזאת, חברה שבאמת רוצה למקסם את יכולות של עובדיה, צריכה לדעת לייצר עבורם סביבת עבודה בה הם יכולים כל הזמן ללמוד ולהתקדם תוך כדי צבירת ידע ומיומנויות חדשות״.
מה ההמלצה שלך לצעירים ששואפים להגיע לתפקידי ניהול?
״מי שמאמין בעצמו, זה גם מקרין החוצה. ולכן הדרך להצלחה היא קודם כל בקבלת החלטה באיזה מקום אני רוצה להיות, וזה צריך לבוא לידי ביטוי בתקשורת עם הסביבה. כיום הצעירים יוצאים לשוק העבודה עם רצון לטרוף את העולם ושאיפה להפוך למנהלים ישר עם סיום הלימודים. ה’רעב’ הזה הוא כמובן חשוב, זהו הרי הדלק להצלחה, אבל חשוב להבין שבשוק התעסוקה כמו בחיים עצמם, אין קיצורי דרך. זו אמנם קלישאה אבל היא נכונה. על מנת להגיע לתפקידי ניהול וגם להצליח בהם צריך לצבור ניסיון תעסוקתי, להשתפשף קצת ולפתח בגרות מנטלית. רק כך נוצרים מנהלים טובים״.