הקולות של יפו מזכירים את ונציה

האדריכל חגי נגר חי ונושם את יפו שם הוא גר ועובד. המשרד, שאותו הוא מנהל כבר כעשור, מתמחה בתכנון ועיצוב של סביבות עבודה ומשרדים והפרויקטים שלו קצרו שבחים בביאנלה לאדריכלות בוונציה. בראיון ל”מנהלים” הוא מספר על האתגרים של עבודת העיצוב, שמחייבת התייחסות גם לאלמנטים טכנולוגיים, תקציביים ואנושיים | לימור קלר

בנמל יפו, בסביבה האקלקטית של המזח, הסירות, רשתות הדיג וההאנגרים הגדולים, משקיפים חלונות המשרד של “חגי נגר אדריכלים” אל ים פתוח ושמיים. מן המרפסת שבקומה הראשונה ניבט מדרון יפו, בוגנוויליה מתבלת את הכחול האין-סופי בוורוד ובירוק, ובחורף אפילו ניתן לשמוע את רחש הגלים. האדריכל חגי נגר (B.Arch ,(46, חי ונושם את יפו לא רק בעבודה, אלא גם כמקום מגוריו. המשרד, שאותו הוא מוביל ומנהל כבר כעשור, מתמחה בתכנון ועיצוב של סביבות עבודה ומשרדים לחברות היי-טק, שגרירויות וחברות עסקיות, ביניהן שטראוס, עזריאלי ואבן קיסר.
כבוגר בית הספר לאדריכלות של אוניברסיטת תל-אביב, משלב נגר בעבודתו מיומנות תכנונית-הנדסית יחד עם כישרון אמנותי כאדריכל וכמעצב, והפרויקטים השונים שלו שואבים השראה מהנעשה בזירת העיצוב והאדריכלות העולמית וכן מרעיונות ומעיצובים מקוריים. בין הפרויקטים שתכנן גם כאלה שהוצגו ברחבי העולם וקצרו תארים ושבחים, למשל בביאנלה לאדריכלות בוונציה, איטליה. כמו כן, הוא מוזמן להרצות בפורומים מקצועיים שונים וכן לימד בבצלאל ובמכון הטכנולוגי בחולון.
הפרויקטים שלו מאופיינים בתזמון מדוד, בדרך כלל בין שישה לשמונה חודשים, ובקבלת החלטות מהירות. "מגיעים אלינו כשיש כבר מעטפת לחלל, ורוצים את הפרויקט 'מוכן לאתמול'", מסביר נגר את תהליך העבודה, שכולל שלושה חודשים בהם מופק התכנון, עיצוב הפנים, העבודה מול היועצים, בחירת החומרים, המיתוג, הגרפיקה ובחירת הריהוט, ושלושה חודשים נוספים של ביצוע בשטח. "אנחנו מכוונים את התכנון והעיצוב למבנה הארגון, לתפקידים שבו וליכולות התקציביות שלו, ולא שוכחים את ה-look and feel ומה שהם משדרים כלפי העובדים וכלפי הלקוחות שלהם", מבהיר נגר. לאלה מצטרפים התקנים, חוקי התכנון והדרישות ההנדסיות, היוצרים יחד מקשה אחת שלמה.
כל פרויקט הוא אתגר ייחודי
שישה עובדים שוקדים על התוכניות במשרד המתפתח של נגר, וכל פרויקט מובל עד סופו על-ידי אדריכל אחר, בצמידות לנגר עצמו. שלוש פעמים בשנה הוא מקפיד לבקר באולמות תצוגה ותערוכות בחו"ל ומתעדכן תדיר במחקרים שנעשים בתחום. בסיום כל פרויקט מתנהל המשרד כמעבדת מחקר אין-סופית, כשנערך משוב על התהליך ומסקנותיו מוכלות על הפרויקטים הבאים. "כל פרויקט חדש ניזון מכל הפרויקטים שעשינו עד כה", מסביר נגר, "וגם אם לכולם אותם ערכים ואמונות, אף משרד לא יהיה דומה למשנהו בשל הערב רב הגלום בהם – אם במראה שונה, בסידור אחר של החלל וכמובן, בתחושה שהוא משרה".
מה מייחד את המשרד שלכם מכל השאר?
"בנוסף לתכנון ולעיצוב הייחודי אנו מקפידים גם על מרכיבי השירות. אנחנו מלווים את הלקוחות לכל אורך הדרך, עֵרים לניהול לוחות הזמנים והתקציב, ותמיד ימצאו אצלנו הברקה עיצובית או טוויסט פונקציונלי, כמו משטח קטן במיוחד שיכיל הכל".
מה, לדעתך, נדרש מאדריכל טוב?
"תוכנית חכמה ומדוייקת, שתאפשר לכל שאר שכבות התכנון – המערכות האלקטרו-מכניות, העיצוביות והפונקציונליות – להשתלב כראוי. לשליטה זו בכל סט כלי העבודה יש להוסיף ניסיון, ויז'ן ויכולת לבנות ולייצר דבר חדש, שיעורר חוויה אישית, פנימית ורגשית".
איך שומרים על יצירתיות במקצוע כזה?
"המקצוע עצמו מעניין וכל פרויקט הוא אתגר בפני עצמו, קצת כמו תשבץ. בכל פעם מחדש מתקבלת משימה רב-גונית, שבמסגרתה יש לטפל בהרבה אלמנטים, החל מעיצוביים וטכנולוגיים ועד כספיים ואנושיים, וכאדריכל שמוביל משרד אני תמיד חותר להתפתחות ולפרויקטים גדולים ומורכבים יותר".
שתף אותנו בטיפ לאדריכל מתחיל.
"אדריכלות היא מקצוע מורכב וסיזיפי, שרצים איתו למרחקים ארוכים, וצריך לדעת את זה. לוקח זמן להתמקצע, אבל עם הזמן לומדים עוד ועוד ומשתבחים".