בכל פרויקט עומדת לנגד עיניי ההתחייבות למסור את הדירות לרוכשים במועד שנקבע

כך מעיד על עצמו אמיר יקותיאל, הבעלים של חברת א.מ.י שפועלת למעלה מ- 20 שנה בתחום הנדל"ן, המדבר על חוסר הוודאות הכרוני שמלווה את הענף ומקשה על הפעילות בו וקובע: "הדרך הנכונה להצליח בענף הנדל"ן היא לבחון לעומק כל פרויקט ולעבוד בהגינות ושקיפות מול הלקוחות" | גלית שפיר

בתחילת שנות ה-90׳ של המאה שעברה, כשעו"ד אמיר יקותיאל פתח את חברת הנדל״ן שלו בהוד השרון, דירה ממוצעת (3.5-4 חדרים) עלתה 250 אלף שקלים ונדרשו 108 משכורות על מנת לרכוש אותה. למעלה מ-20 שנה חלפו מאז וכיום אותה דירה נמכרת ב- 1.5 מיליון שקלים ונדרשות 157 משכורות על מנת לרכוש אותה.
מה שלא השתנה במהלך השנים זה מצב חוסר הוודאות שבו מתנהל הענף, שמושפע מרגולציה, פוליטיקה, משברים כלכליים ועוד. כך לדוגמא, לפני כשנה חברת הביצוע ס. טונס נקלעה לחובות של 140 מיליון שקלים ונכנסה לתהליך של הקפאת הליכים. כתוצאה מכך הופסקה בנייתם של 20 פרויקטים ברחבי הארץ, בהם גם פרויקט של חברת א.מ.י יקותיאל להקמת מרכז מסחרי בהיקף של 30,000 מ״ר בשכונת נווה נאמן. ״עם קבלת ההודעה שחברת הקבלן המבצעת של הפרויקט נקלעה לקשיים, פעלנו על מנת לבטל את צו ההקפאה, וכך הצלחנו לסיים את בניית הפרויקט במועד", מספר יקותיאל. "שנה עברה מאז וידוע לי שמרבית הפרויקטים של חברות אחרות שעבדו עם ס. טונס עדיין תקועים״.
מדוע אתם הצלחתם לצאת מהמשבר בשעה שחברות אחרות נכשלו? 
״בכל פרויקט שאני מנהל עומדת לנגד עיניי ההתחייבות למסור את הדירות ושטחי המסחר לרוכשים במועד שנקבע. לכן, מייד עם פרוץ המשבר, שמנו בצד את כל העיסוקים האחרים וגייסנו את כל העובדים והמומחים שלנו על מנת שנוכל להמשיך בבנייה ולעמוד בלוחות הזמנים שלהם התחייבנו. אני מאמין שהדרך לצאת ממשברים זה להוביל אותם בעצמי, ולא להסתמך שאחרים יעשו את העבודה בשבילי״. 
לקחת בחשבון מצבי קיצון
מהם כיום האתגרים בניהול חברה בתחום הנדל״ן? 
״בכל פרויקט נדל״ן המטרה היא לבצע את הפרויקט בהתאם ללוח הזמנים שתוכנן, אלא שהקושי העיקרי אלה הם שינוי החקיקה התכופים, שגורמים לחוסר וודאות בענף. במהלך שמונה השנים האחרונות הובילו משרדי הממשלה השונים תוכניות וחוקים במטרה להוריד את מחירי הדירות, שהשפיעו לרעה על הענף. כך לדוגמא, שר האוצר הוביל חקיקה למיסוי על דירה שלישית. כתוצאה מכך כל שוק דירות היוקרה נכנס להקפאה. רק לאחרונה בעקבות ההחלטה לבטל את החוק חזרו המשקיעים לקנות, אך בהיקפים נמוכים מבעבר, משום שעדיין קיים חשש בקרב רבים מהם לחידוש החקיקה בתחום. בעיות נוספות שמהן סובל הענף הן מחסור בהיצע דירות, מחירי דירות גבוהים, מחסור בכוח אדם והחמרת התנאים לקבלת הלוואות מהגופים הפיננסיים״. 
איך מתמודדים עם חוסר הוודאות בענף?
״כל החלטה על פרויקט חדש מתקבלת רק לאחר עבודת הכנה מקיפה בשיתוף עם מומחים חיצוניים, שבהם נלקחים בחשבון את כל מצבי הקיצון, שעלולים להתרחש בתקופת הבנייה״.
אילו טעויות עושים מנהלי חברות אחרות?
״יש מנהלים שנכנסים לפרויקטים גדולים מבלי שביצעו בדיקות מעמיקות. אצלנו בחברה, הכספים המושקעים בכל פרויקט הם גם שלי וגם של ציבור המשקיעים שלנו, ולכן אני באופן אישי בודק כל פרט לעומק לפני שאני יוצא לדרך״. 
לעבוד בהגינות ובשקיפות
חברת א.מ.י מנוהלת במשותף על ידי האחים אמיר ומעוז יקותיאל. אמיר אחראי על תחום השיווק וסגירת העסקאות ומעוז על הצד התכנוני, הבנייה ועבודה מול הספקים. 
עד היום החברה בנתה למעלה מ-1,000 יחידות דיור וכ-60 אלף מ״ר של מסחר. בין הפרויקטים שהחברה מקדמת בימים אלו: הקמת שטחי מסחר ומשרדים בהיקף של 60,000 מ״ר בסמוך לתחנת הרכבת בהוד השרון והקמת מתחם סטודנטים בשכונת דורה בנתניה בתמיכת העירייה, שיכלול כ- 400 יחידות דיור.
 איך נכון לעבוד עם לקוחות?
״צריך לעבוד בהגינות ובשקיפות, להיות קשובים ולתת מענה לכל אחד. בשנים אחרונות, הלקוחות מעורבים בכל התהליך, ולכן הקמנו עבור כל פרויקט פורטל אינטרנטי, שבו נמסרים עדכונים בזמן אמת על קצב התקדמות הבנייה, כולל תמונות מהאתר״. 
מהם היעדים שלך לשנים הקרובות?
״להמשיך לבנות באזור השרון ולתת למענה לזוגות צעירים. בנוסף, יש בכוונתנו להגדיל את הפעילות שלנו בתחום המרכזים המסחריים, שאליה נכנסו בשנים האחרונות״. 
מה העצה שלך לצעירים שחולמים על הקמת עסק בנדל״ן? 
״מדובר בתחום רווי ומאכזב לעיתים. ההמלצה שלי היא לצבור כמה שנים ניסיון כשכירים, ורק כשירגישו בשלים לפתוח משרד עצמאי״.