קבוצת סמל״ת – ממשבר לצמיחה

כדורסלן העבר אורי להב, שהוביל בהצלחה את קבוצת סמל״ת מחברה במשבר לאחת המובילות בענף, מדבר על האתגרים שהיו כרוכים במיזוג עם "יפנאוטו" וקובע: ״ניהול נכון דורש חיבור תמידי לשטח, בחירה נכונה של מנהלים, יכולת תפקוד במצבי לחץ ויחסי אמון והערכה הדדית עם הבעלים" | גלית שפיר

מיזוג של חברות הינו תהליך מורכב שמאפשר את הגדלת הפעילות העסקית של החברה, אך באותו זמן מייצר דילמות ניהוליות וקונפליקטים. האתגר הניהולי גדול עוד יותר כאשר תהליך המיזוג מתבצע בין שתי חברות בגדלים דומים.
אורי להב, מנכ״ל יבואנית הרכב סמל״ת, התמודד עם אתגר מהסוג זה, כאשר בשנת 2013 במסגרת רכישת "יפנאוטו" קיבלה החברה את הזיכיון לשיווק מותג הרכב סובארו. "תהליך המיזוג היה מורכב מאחר והיה מדובר בשתי חברות שהיו כמעט זהות מבחינת גודלן והיקף הפעילות שלהן, והתלבטתי מה הדרך הנכונה ביותר לבצע את הליך המיזוג", הוא משחזר. "הדרך הקלה הייתה לתת לחברת האם להוביל את כל התהליך, אך אז מן הסתם זה היה כרוך בסיכון של איבוד משאבים ואנשים איכותיים מהחברה הנרכשת. בצעד שהינו פחות מקובל בשוק מיזוגי החברות, החלטנו על הקמת וועדת היגוי משותפת של מנהלים משתי החברות שהובילה את כל פרויקט המיזוג״.
שקיפות גבוהה
רכישת "יפנאוטו" הייתה חלק מתהליך אסטרטגי של הרחבת הפעילות העסקית של סמל"ת שאותו מוביל להב מאז כניסתו לתפקיד. החל משנת 2011 הקבוצה רכשה מספר חברות ופעילויות ביניהן: פעילות חברת "איווקו" שמייבאת כלים כבדים ורכישת הזיכיונות של מותגי קרייזלר, ג׳יפ ודודג׳.
כיצד מחליטים איזו חברה כדאי לרכוש?
״תהליך הרכישות כולל שני סוגי חברות: חברות או פעילויות שנרכשו על-ידי היצרן מחו״ל אותו אנו מייצגים, וחברות מטרה, שרכישתן מביאה תועלת ויתרונות סינרגטיים לחברה, לאחר שנעשה זיהוי של הזדמנויות בשוק״.
מניסיונך – כיצד נכון לבצע תהליכי מיזוג בין חברות?
״צריך להגיע למיזוג לאחר תהליך של למידה והכנה, וגם להיות מודע לכך שתוך כדי התהליך עלולות להיווצר דילמות ניהוליות שלא נלקחו בחשבון בתחילה. חשוב שהתהליך יתנהל בשקיפות גבוהה עד כמה שניתן מול העובדים, מאחר וחוסר וודאות עלול להוביל לירידה משמעותית בתפקוד, עד כדי שיתוק הפעילות. כמו כן, חשוב שהתהליך ילווה על-ידי גוף חיצוני שמתמחה במיזוגים, שיזהה קונפליקטים ובעיות פוטנציאליות ויאפשר למנכ״ל ולהנהלה להמשיך ולנהל בו-זמנית גם את הפעילות השוטפת של החברה״.
מיזוג כרוך גם בגישור על פני פערי תרבות עסקית. מעבודתך מול יצרנים ממדינות שונות, מה ההבדל בתרבות הניהולית בין היפנים, לאיטלקים ולאמריקאים?
״אצל היפנים סגנון הניהול כולל מעורבות עד לפרטים הקטנים והכל מתוכנן לפרטי פרטים, כולל מספר שנים קדימה. לעומת זאת, אצל האיטלקים חשובה קודם כל התוצאה הסופית והעמידה ביעדים. סגנון הניהולי האמריקאי הוא מסודר ומתוכנן מאוד, בשילוב עם אלמנטים פרקטיים".
לא לפחד מקבלת החלטות
כשאורי להב מונה למנכ״ל הקבוצה בשנת 2009, הוא נדרש להתמודד עם לא מעט אתגרים: הוא היה המנכ״ל הצעיר בשוק הרכב (36), זה היה תפקידו הראשון כמנכ״ל, והחברה שקיבל לידיו הייתה נתונה במשבר קשה עד כדי כך שכבר התנהלו דיונים על מכירתה לקבוצת מאיר. שמונה שנים עברו מאז וכיום סמל״ת היא בין החברות המובילות בענף ייבוא הרכב. בתוך פחות מעשור החברה צמחה מאוד, הן מבחינת הפעילות (היקף המכירות גדל מ- 2,000 רכבים בשנה ל- 15,000) והן מבחינת גודל החברה.
ספר כיצד הצלחת להוביל את החברה להצלחה?
״ניהול נכון של חברה דורש שילוב של חיבור תמידי לשטח, בחירה נכונה של עובדים ומנהלים, למידה בלתי פוסקת, שמירה על מובנות של תהליכים מבלי שטובעים בבירוקרטיה ולדעת להבדיל בין עיקר לתפל״.
מהן התכונות הנדרשות להיות מנהל מוצלח?
״יכולת תפקוד במצבי לחץ, כריזמטיות, קריאה מהירה של תהליכים, רגישות ויחסי אנוש טובים מול העובדים, הלקוחות והבעלים״.
מהן טעויות שמנהלים אחרים עושים?
״הפקת לקחים היא חלק חשוב בתהליך הניהול ואני חושב שבהרבה מקרים נשאבים למשימות השוטפות ומפספסים למידה והסקת מסקנות. דבר נוסף שטעון שיפור הוא הכבוד לחיים שמעבר לעבודה, והצורך להניע עובדים ממקום של שיתוף ומוטיבציה, תוך הכרה בחיי המשפחה והצרכים של כל עובד. אלה שתי נקודות שאני מנסה ליישם בעצמי כמנהל״.
מהי אם כן הדרך הטובה לנהל עובדים?
״חשוב לייצר תהליכים ברורים שמשתפים את העובדים ומחברים אותם לערכי החברה. אני מאמין שצריך למדוד הכל ולהציב יעדים ברורים בכל תהליך ולכל עובד. אני מעדיף עובד מחוייב שמעוניין ללמוד ולהשתפר מאשר עובד מקצועי שאין לו כל תחושת מחוייבות״.
איזו עצה אתה יכול לתת לצעירים ששואפים להתקדם לתפקידים ניהוליים?
״לקחת אחריות, לא לפחד מקבלת החלטות ולהכין את עצמם לרגע שבו תגיע ההזדמנות לצמוח״.
יכולת הובלה של
עובדים מחוייבים
בעברך היית שחקן כדורסל בהפועל תל-אביב ונבחרת ישראל. מה לקחת עימך מעולם הכדורסל והבאת לעולם העסקי?
״במגרש הכדורסל שיחקתי כרכז שתפקידו להוביל את המשחק ולאפשר לכל השחקנים להביא לידי ביטוי את היכולות שלהם בצורה אופטימלית. אני מאמין שזאת היכולת העיקרית שהבאתי איתי, בהובלה של האנשים המצויינים שעובדים איתי״.
מי מודל ההשראה שלך?
״אין לי מודל השראה יחיד ואני אוהב ללמוד מאנשים שונים בתחומים שונים. בתחום הספורט אני מעריך את שחקן הכדורסל סטף קרי, שעל פניו לא נראה שיש לו נתוני פתיחה מרשימים מבחינת גובה ואתלטיות ביחס לכדורסלנים אחרים, ועדיין הוא מצליח להיות בין השחקנים הטובים בעולם. יש בו גם את היכולת להנהיג ולגרום לכולם ללכת איתו ואחריו, לבלוט בצורה יוצאת דופן וגם לעשות את האחרים סביבו טובים יותר״.
ממי אתה שואב את הכוחות?
״מהמשפחה שלי. אשתי היא המצפן שלי והילדים הם מקור הכוח שלי״.