רמת גן – עיר חכמה בחינוך

מרכז hub לחינוך, מערכת ניהול פדגוגי חכם, אולפן הקלטות, מעבדה לייצור רובוטים, ולימודי תנ"ך בעזרת משקפי מציאות מדומה – את מודל החינוך של רמת-גן רוצים כעת גם בגרמניה, טאיוואן ואוקראינה. ישראל זינגר, ראש עיריית רמת-גן: "משלבים את עולם ההייטק בתוך העשייה החינוכית" | גלית שפיר

איך משכנעים תלמידים לאהוב את מקצוע התנ"ך? – שאלה זו העסיקה במשך זמן רב את מורי התנ"ך בבתי-הספר ברמת-גן, שנפגשו באחרונה לדיון בסוגיה זו, במרכז החדשנות hub לתחום החינוך. במהלך הדיונים עלה שמה של Compedia – חברת סטארט-אפ מרמת-גן, העוסקת בפיתוח תכנים חינוכיים בטכנולוגיות חדשניות של מציאות רבודה ותלת-ממד – כמי שתרמה לכך שתלמידי רמת-גן הם כיום היחידים בעולם שלומדים שיעורי תנ"ך באמצעות משקפי מציאות מדומה.
"הפכנו את שיעורי התנ"ך ממקצוע אנכרוניסטי למקצוע מעניין החושף את התלמידים ללמידה אינטראקטיבית, שבמסגרתה יש לתלמיד חלק פעיל בשיעור", אומר בגאווה ישראל זינגר, ראש עיריית רמת-גן, שהפך את עירו לעיר החכמה הראשונה בתחום החינוך.
שיעורי תנ"ך הם רק דוגמה אחת לפתרונות שקודמו בזכות ה-hub – מרכז מחקר ומידע, המעוצב בסגנון הייטקיסטי ומשמש כמקום מפגש לאנשי הוראה אשר דנים בסוגיות חינוכיות כדוגמת קשיי תלמידים במתמטיקה, מספר נרשמים נמוך ועוד. בעתיד ישולבו במקום גם מערכות ממוחשבות, מבוססות בינה מלאכותית, עם יכולות לאיסוף מידע בכל נושא חינוכי מרחבי העולם.

מר זינגר, אילו פרויקטים ייחודיים נוספים שילבתם במוסדות החינוך בעיר?
"אנחנו משלבים את עולם ההייטק בתוך העשייה החינוכית. במסגרת זאת, הקמנו בבתי-הספר חדרי למידה מתקדמים שכוללים מסכי מגע ומדפסות תלת ממד, אולפן הקלטות ומעבדה לייצור רובוטים. בנוסף, פתחנו חוג ננוטכנולוגיה בשיתוף עם אוניברסיטת בר אילן, וקורסים אינטרנטיים במגוון נושאים שמתעדכנים כל העת. תפישת העולם שלנו היא שתכני הלימוד צריכים לכלול את עולמות התוכן שמקורם בסביבה הטבעית של הילדים".

אילו פרויקטים נוספים מתוכננים?
"בכוונתנו להכניס את כל מוסדות החינוך בעיר למודל העיר החכמה, לייצר hub בכל בית-ספר מול הכיתות, ולשלב פדגוגיה דיגיטלית".

איך אתם מיישמים את רעיון העיר החכמה במערכות החינוך?
"הקמנו מערכת של ניהול פדגוגי חכם, הכוללת תיקי תלמידים שבהם יש מידע על תחביבים, רגישויות מיוחדות ועוד; ותיקי מוסד המאפשרים למנהלי בתי-ספר לקבל החלטות בהתבסס על נתונים בזמן אמת וניתוח של נתונים היסטוריים. היישומים הללו, שמבוססים על מערכת 'CRM דינמיקס', ממשק ממוחשב לניהול קשרי לקוחות, פועלים באמצעות מערכות BI כלל-עירוניות. אלו מערכות ממוחשבות שמסייעות בקבלת החלטות פדגוגיות על-ידי ניתוח הדאטה ושיקוף נושאים להתייחסות המנהלים, הן ברמת בתי-הספר והן ברמת השירות.
"פרויקט נוסף הוא 'מערכת 365', פרויקט בהובלת משרד החינוך וחברת מייקרוסופט שבמסגרתו כל תלמיד מקבל רישיון לתוכנת אופיס, ושטח אחסון של 1,000 ג'יגה בענן שבו הוא יכול לשמור מצגות, חומרי וידאו ועוד. בעתיד יוכלו התלמידים לקיים קבוצות עבודה וירטואליות באמצעות הממשק. העירייה, כמהלך משלים, תשקיע בפיתוח הפדגוגיה הממוחשבת על-בסיס היכולת של מערכת 365.
"יישום פדגוגי נוסף שנמצא בשימוש, ומבוסס על תפישות שהובאו מעולם ההייטק, מאפשר לקצר באופן משמעותי קידום של תוכניות חינוכיות מזמן ממוצע של שנתיים וחצי ל-10 חודשים בלבד. בכך הוא מאפשר למנהלי בתי-הספר לקדם במקביל מספר רב של פרויקטים".

מדוע החלטתם להתמקד בתחום עיר חכמה דווקא בנושא החינוך?
"לפני 3 שנים התחלנו ללמוד את נושא העיר החכמה וקיבלנו השראה מהנעשה בעולם. כבר בתחילת הדרך היה ברור לנו משיקולי תקציב שלא נוכל לכסות את כל התחומים בעיר, והחלטנו להתמקד בשלושה תחומים: ניהול העיר, תחבורה, ובראש סדר העדיפויות – תחום החינוך, שבעיניי הוא הכלי המשמעותי ביותר לצמצום פערים".
מיליוני השקלים שהושקעו בשנים האחרונות בבתי-הספר ברמת-גן מיקמו את העיר בחוד החנית של תחום החינוך בישראל, עם 89.4% זכאים לתעודת בגרות ועם שיעור נשירה הנמוך ביותר מבין כל היישובים – רק 0.2% לעומת הממוצע הארצי שעומד על 1.5%. זינגר, המשמש גם כיו"ר ועדת החינוך במרכז השלטון המקומי, שם לו כמטרה לשווק את רעיון 'עיר חכמה בחינוך' גם ליישובים נוספים, וכבר הביעו בכך עניין שתי רשויות – אשכול הנגב המזרחי, שכולל 14 רשויות; ועיריית אור יהודה. לפני כשנה הוצג המודל בכנס ערים חכמות בברצלונה, ועורר עניין רב בקרב ראשי ערים מטאיוואן, אוקראינה וגרמניה.
מיתוג הערים הפך בשנים האחרונות למגמה שצוברת תאוצה, מתוך רצון ליצור בידול לעיר ולמשוך אליה אוכלוסיות חזקות ועסקים חדשים, במטרה להגדיל את הכנסות העיר ולשפר את רווחתם של התושבים.

מה היה מקור ההשראה שלכם במיתוג העיר?
"מקור ההשראה הוא ההיסטוריה הייחודית של רמת-גן כעיר גנים ששליש משטחה הוא פארקים וגינות. השאיפה שלנו היא להוות מקור משיכה למשפחות צעירות בזכות מערכת חינוך משובחת, איכות חיים טובה, שקט יחסי, השקעה בפארקים וגינות, וכל אלה במחירי דיור בהישג יד".

עד כמה שיתוף התושבים משמעותי להצלחת התהליך?
"רמת-גן היא קודם כל עיר של התושבים, ולכן אנו קשובים מאוד לצרכים ולרצונות שלהם. אנו בוחנים כל הזמן הרחבה של שיתוף התושבים בקבלת החלטות על אופי השכונה והמדיניות העירונית, בין השאר על-ידי העצמה של ועדי השכונות הנבחרים ושילובם במערכת קבלת ההחלטות".

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה שבה ערים מנסות לעבור תהליכי מיתוג וכושלות. מדוע?
"הטעות המרכזית היא לספר סיפור שאינו נכון או תלוש מהמציאות העירונית. התושבים חיים בעיר, מכירים ואוהבים אותה, ולכן הם רגישים לכל ניסיון של זיוף או המצאה חסרת בסיס".

 

המאמר לקוח מתוך מגזין 2020 שהופק בשיתוף דה מרקר
מעבר למגזין המלא