הפכו את ההובלות להיי-טק

חגי שטיינברג ומשה קלרמן, בעלים משותפים של חברת ״הובלות עם שחר״, הגשימו חלום והפכו את חברת ההובלות הקטנה שבבעלותם לחברה שמספקת משלוחים ל- 20 אלף לקוחות, עם צי של 100 משאיות. הסוד? שירות מותאם והטמעת מערכות טכנולוגיות מתקדמות | גלית שפיר

השנה היא 1990. משה קלרמן, חייל משוחרר, חלם כמו רבים על הקמת עסק ופתח משרד לפרסום מודעות. מאחר והעסק היה בחיתוליו, הוא נאלץ כהשלמת הכנסה לעבוד בלילות בתור נהג משאית. יצא הגורל ודווקא העבודה הצדדית הפכה ברבות הימים לעסק משגשג. בחברת המשאיות הציעו לו לרכוש משאית ולשמש כקבלן משנה. שלוש שנים לאחר מכן, המשאית הבודדת הפכה לעסק קטן שכלל כבר חמש משאיות ועשרה לקוחות. בנקודת הזמן הזאת, הצטרף לעסק חברו מהשירות הצבאי, חגי שטיינברג. כבר מתחילת הדרך, חלוקת העבודה ביניהם הייתה ברורה: חגי היה אחראי על תחום המכירות ושירות הלקוחות ומשה על הצד התפעולי. כעבור מספר שנים, הם מיזגו לתוך העסק שלוש חברות הובלה, שהגדילו את מחזור המכירות במאות אלפי שקלים בחודש.
כיום, 26 שנה אחרי, ״הובלות עם שחר״ היא אחת החברות המובילות בתחום השינוע וההפצה, שכוללת צי של 100 משאיות, שמבצע מדי יום 9,000 משלוחים עבור 20 אלף בתי עסק
שירותים ייחודיים
כיצד הצלחתם להוביל את החברה מעסק זעיר לאחת החברות הגדולות בשוק?
חגי שטיינברג: ״האסטרטגיה שלנו הייתה להציע ללקוחות שירותים ייחודיים, שייתנו מענה לצרכים שלהם. החידוש שאנחנו הצענו הוא מתן שירותי שינוע בפריסה ארצית, פעמיים ביום, ובשעות הבוקר המוקדמות. חבילת שירותים זאת התאימה מאוד לקהל היעד שלנו: מוסכים, קבלנים מהתחום התעשייתי ועוד״.
מה הסוד לנהל עסק משותף?
חגי שטיינברג: ״חלוקה ברורה של התפקידים בינינו, לדעת לוותר, ולהפריד בין החברות לעבודה״. משה קלרמן: ״סבלנות, פתיחות ביחסים ולדעת להעביר ביקורת עניינית״.
איך מתמודדים עם משברים?
קלרמן: ״לוקחים אוויר, רצוי להיערך למשבר בעוד מועד, לעדכן את העובדים, הספקים והבנקים, להכין תכנית פעולה מתאימה, והחשוב מכל לדאוג שלא לייצר לחץ שלילי אצל העובדים, הלקוחות והספקים.
"ניהול עסק שפועל 24 שעות ביממה עם 15,000 נקודות פריקה ברחבי הארץ, טומן בחובו אתגרים רבים, בהם תכנון נכון של המערך התפעולי וניהול המשאב האנושי, החל מבחירת כוח אדם איכותי, יכולת ללכד את עובדים ולדעת לשמר אותם גם בתקופות קשות".
כיצד שומרים על כוח אדם בתקופות של משבר?
משה קלרמן: ״השלב הראשון מתחיל עוד בבחירת העובדים וגיוס עובדים מקצועיים, מסורים וכאלה שרואים במקום העבודה את הבית השני שלהם. חשוב גם להציב כל עובד בתפקיד שתואם את היכולות שלו ואת צרכי הארגון״.
חגי שטיינברג: ״אנו שמים בראש סדר העדיפות את המשאב האנושי, מתוך תפיסת עולם המציבה את העובד במרכז, ומתוך הבנה כי מידת שביעות הרצון של העובדים מקבלת ביטוי ישיר וברור באיכות השירות ללקוח״.
איך ניתן לשמר אלפי לקוחות?
משה קלרמן: ״שילוב של מתן שירות שתואם ללקוח, במחיר שוק תקין ועמידה בהתחייבויות״.
לא לפחד להיכשל
מהן לדעתכם התכונות הנדרשות ממנהל?
משה קלרמן: ״לדעת להקשיב, לקבל ביקורת ולהדריך את העובדים״.
חגי שטיינברג: ״יושר, מקצועיות, יכולת הקשבה ודוגמא אישית. כך למשל, באחת ממשמרות הערב התברר כי עקב תכנון לא נכון נוצר מחסור של עשרה עובדים במשמרת. החלטנו במקרה הזה להגיע אני ומשה לרחבת התפעול ולסייע בהכנת 6,000 המשלוחים״.
מה חשוב יותר על מנת להצליח – להיות איש מקצוע מעולה, או בעל כושר מנהיגות?
משה קלרמן: ״איש מקצוע מעולה ללא כושר מנהיגות לא יכול להיות מנהל, אך גם בעל כושר מנהיגות שאינו איש מקצוע אינו שווה הרבה״.
כיצד המהפכות הטכנולוגיות השפיעו על שיטות הניהול בארגון?
משה קלרמן: ״באמצעות המערכות והטכנולוגיות שיישמנו בחברה, ניתן לדעת בכל רגע נתון היכן כל חבילה נמצאת ומתי תגיע ליעדה, וניתן לסנכרן באופן אופטימלי בין מיקומן ויעדן הגיאוגרפי של חבילות לבין המשאיות והנהגים, מה שמאפשר לעמוד ביעדים ובלוחות הזמנים״.
חגי שטיינברג: ״בשלב הראשון הן איפשרו בקרה וטיוב תהליכים, ובשלב השני צמצום עלויות. אם עד היום התייחסנו לתחום ההובלות כלאו-טק, בשנים האחרונות הפכנו אותו להיי-טק, דרך שימוש בטכנולוגיית מערכות המידע המתקדמת בישראל, המשלבת את כל פעילות החברה במערכות ממוחשבות המקנות למנהלי החברה, כמו גם ללקוחות, שקיפות מירבית ויכולת מעקב ובקרה על מהלך השירות״.
איזו עצה אתם יכולים לתת לצעירים ששואפים להתקדם לתפקידים ניהוליים?
חגי שטיינברג: ״להיות פתוחים לביקורת, להפיק לקחים, לחבר בין אנשים ולהיות מוכנים לעבוד קשה״.
משה קלרמן: ״לא לפחד מאתגרים ומשינויים, ובעיקר לא לפחד להיכשל. כולם נופלים בחיים, אבל המצליחים הם אלה שיודעים לקום בחזרה על הרגליים״.