ניהול נשי הוא פחות כוחני

עו"ד גלית קרנר, בעלת משרד עורכי דין מהמובילים בארץ בתחום הרשלנות הרפואית והביטוח, מתגאה בכך שהיא מעסיקה בעיקר נשים. "אני מאמינה בכוח ובאינטואיציה הנשית וחושבת שאנחנו צריכות להעצים אחת את השנייה", היא אומרת ומספרת כיצד מגיעים לחקר האמת בתיקים של רשלנות רפואית | גלית שפיר

לפני כשנה הגיע למשרדה של עו״ד גלית קרנר בחור צעיר, שהתאלמן בגיל צעיר בנסיבות טרגיות. הוא סיפר כי אשתו, בת 28, סבלה במהלך ההיריון מכאבי ראש, וכתוצאה מטיפול כושל של נוירוכירורג מבית חולים גדול במרכז הארץ היא נפטרה. בדיקה מעמיקה שנערכה בתיק העלתה, כי הטיפול שניתן לה על-ידי הנוירוכירורג אכן היה רשלני וכושל, וכי ניתן היה להציל את חייה. בנוסף, מבירור שנעשה מול משרד הבריאות התברר כי לרופא אשר חתם כנוירוכירורג ושקבע כי אין לבצע נקז, אין כלל התמחות בנוירוכירורגיה, וכיום המקרה נמצא בבירור מול משרד הבריאות.
הסיפור הזה הוא רק דוגמא אחת ממאות מקרים בהם מטפלת עו״ד גלית קרנר, האומרת כי ״האתגר הגדול זה להגיע לחקר האמת. הקושי גדול במיוחד לאור קשר השתיקה שקיים בין הרופאים״.
לדבריה, הסוד לניהול משרד עורכי דין מצליח בענף הרשלנות הרפואית טמון ביכולות התחקיר, לצד סדר ושיטתיות. "זה ממש כמו לעבוד בהיי-טק – מצגת, ציר זמן וניהול קפדני של כל תיק ותיק לגופו", היא אומרת בראיון למגזין "מנהלים״.
איך מגיעים לחקר האמת בתיקים של רשלנות רפואית?
״רוב המידע הרפואי אינו מונגש, והרבה עוולות מתגלות בפרטים הקטנים, באמצעות בדיקה מדוקדקת של המסמכים הרפואיים ותשאול מעמיק של החולה ובני משפחתו. כך לדוגמא, במקרה של האישה בהיריון, שמנו לב לחתימה וחותמת של הרופא על אחד המסמכים, שבו צויין שהרופא הנוירוכירורג הוא בעל התמחות בתחום. בדקנו מול משרד הבריאות האם יש לו רישיון לנוירוכירורגיה ונדהמנו לגלות שהוא מציג את עצמו במצג שווא מול החולים שאותם הוא מקבל באחד מבתי החולים הגדולים בארץ״.
להקשיב ולשתף את העובדים
כבר מגיל צעיר ידעה עו״ד גלית קרנר כי תהיה עצמאית שתגדל. מקור ההשראה שלה היו הוריה, שהיו עצמאיים בתחום הרכב וחינכו אותה מגיל צעיר שבאמצעות עבודה קשה השמיים הם הגבול. את דרכה העצמאית החלה בגיל 29, מוקדם מהצפוי, אחרי תאונת דרכים קשה שעברה ואבחנה שגויה שכמעט עלתה בחייה. מהמקרה האישי שלה נחשפה לעוולות ולדרך ההתנהלות הרשלנית של חלק מהרופאים והחליטה על הקמת המשרד.
באילו אתגרים נתקלת בדרך להקמת העסק?
״בניגוד לעורך דין שפועל לבדו, בניהול משרד את מבינה מהר מאוד שהצלחת עסק לא תלויה רק בך, אלא גם בצוות שמסביבך. האתגר הגדול מבחינתי הוא לאתר כוח אדם איכותי, שיש בו את הניצוץ המיוחד שאני מחפשת – שילוב של נפש חמלה וחכמה״.
מהי השיטה הטובה ביותר לגייס לקוחות?
״זה שילוב בין 'חבר מביא חבר' לעבודה ברשתות החברתיות. הגישה האנושית שלי, בשילוב עם מקצועיות ספציפית בתחום זה, הן אלה שגורמות לאנשים להגיע״.
מניסיונך מה שיטת הניהול הטובה ביותר?
״חשוב להציב לעובדים יעדים מדידים, ולתת לעובדים להתנהל לבד בתוך המתווה, תוך מתן תחושה שאת סומכת עליהם״.
אילו שגיאות מנהלים אחרים עושים?
״כשקובעים החלטות מבלי להקשיב ולשתף את העובדים״.
איזו עצה את יכולה לתת לצעירים שרוצים לפתוח עסק?
״לתכנן, לא להתייאש ולהמשיך תמיד קדימה. ההבדל בין מי שמצליח למי שלא זו יכולת ההתמדה, בהנחה שיש את היכולות הבסיסיות בתחום שבו רוצים לפתוח עסק״.
נשים חייבות להאמין
ביכולות שלהן
את התחלת את דרכה בעולם המשפט לפני כמעט עשרים שנה, בתקופה שבה הגברים היו המין השולט בענף, בעיקר בתפקידים בכירים. אני מניחה שבתחילת הדרך מצאת את עצמך לעיתים האישה היחידה באולם בית המשפט. האם הרגשת יחס שונה אליך בתחילת הדרך רק בגלל היותך אישה?
״היו רגעים מביכים, כמו לדוגמא שופט שהעיר לי באמצע חקירה נגדית של עד שהיה מצפה מבחורה יפה כמוני ליותר עדינות…".
איך התמודדת עם ההערות?
הייתי מחייכת, לא עונה וממשיכה בפן המקצועי״.
המשרד שלך מורכב כמעט כולו רק מנשים, האם מדובר במקריות או בחירה?
״ממש לא מקריות. אני בעד נשים, ואני חושבת שנשים צריכות להעצים אחת את השנייה וכאימא אני יודעת ששעות עבודה מסויימות מוחזרות למעסיק הגמיש בזמנים שונים מהמקובל. אצלי העיקר זו המטרה הסופית – ניהול התיק והגעה מקצועית לדיונים וגישורים".
במה שונה ניהול נשי מגברי?
״ניהול נשי הוא פחות כוחני ויותר מאופק״.
מה העצה שלך לנשים שרוצות להתקדם לתפקידי ניהול?
״המסר החשוב הוא שנשים חייבות להאמין ביכולות שלהן, להתמקצע וללמוד כל הזמן ולא להפסיק לרצות להיות הכי טובות״.
מדוע נשים שמהוות 50% מהאוכלוסייה, נמצאות פחות בתפקידי ניהול?
״הקונספט העסקי עדיין מבוסס על העולם הגברי, שכולל ישיבות עד שעות מאוחרות שמקשות על נשים שרוצות גם לשלב חיי משפחה עם קריירה. גברים גם נוטים לעזור ולגייס את חבריהם שבאופן טבעי הם גברים”.