תעשיות העיצוב לקראת משבר

אחת מתוצאות הלוואי של תוכנית ה"מחיר למשתכן" היא הפסד של מאות מיליוני שקלים שייגרם לתעשיות העיצוב בענף הנדל"ן. כיצד אפשר להתמודד מול המשבר הצפוי? | ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי

בעשור האחרון מחירם הריאלי של הדירות עלה ב-110%, בעוד רמת השכר במשק עלתה במקצת. במהלך השנים משרדי הממשלה השונים הגישו הצעות שונות במטרה להוזיל את מחירי הדירות, אך בפועל המחירים המשיכו להעלות, וזוגות צעירים עדיין מתקשים לרכוש דירות. שר האוצר, משה כחלון, שהציב לעצמו יעד להוזיל ולהנגיש את הדירות לצעירים, מוביל בשנה האחרונה את תוכנית "מחיר למשתכן", שתסייע לכ- 150 אלף זוגות צעירים לרכוש דירה בהנחה משמעותית של מאות אלפי שקלים. התוכנית החדשה חוללה מהפכה בשיטת שיווק הקרקעות המדינה. בשיטת המכרזים הקודמת, בחירת הקבלן הזוכה התקבלה לפי ההצעה הכספית הגבוהה על מחיר הקרקע. לעומת זאת, בשיטה החדשה של ה"מחיר למשתכן" הקריטריון הקובע הוא המחיר הנמוך ביותר למ"ר של דירה. אליה וקוץ בה, המשפחה שזכתה בדירה, לא יכולה לבצע שידרוגים בקרמיקות, כלים סניטריים, מטבחים, דלתות, דלתות כניסה ועוד, עד ל"טופס 4" – קבלת מפתח לדירה. החברות הקימו אולמות תצוגה מפוארים ויקרים שמטרתם טיפול בשידרוג מוצרים לרוכשי דירות ואשר הפכו חסרי תכלית.
זעזוע רציני
אין ספק שמדובר בפתרון היחיד שיכול לסייע לזוגות צעירים לרכוש דירה. יחד עם זאת, התוכנית תוביל לזעזוע רציני בתעשיות הנלוות בענף הבנייה בהם: חברות עיצוב, חברות לייצור דלתות, מטבחים ועוד. מדובר בשוק המגלגל כ- 1.6 מיליארד שקל בשנה ומעסיק אלפי עובדים, וכתוצאה מיישום התוכנית הענף צפוי להפסד של 600 מיליון שקלים בשנה. הסיבה לכך היא סעיף בתוכנית, שאוסר על ביצוע שדרוגים בתכולת הדירה עד לקבלת טופס 4. המשמעות: אובדן של קהל היעד העיקרי של תעשיות העיצוב בענף הנדל"ן. עד ליישום תכנית זו, בכל פרויקט חדש שנבנה, המפרט כלל סטנדרט קבוע לכל הדיירים החדשים בתחומים של דלתות, מטבח, קרמיקות, אמבטיות, ברזים ועוד, כשלכל רוכש ניתנה האפשרות לשדרג בהתקשרות ישירה עם נותני השירותים השונים.
היערכות חדשה
על-פי נתונים של החברות הפועלות בענף, אחוז גבוה מהרוכשים נוהגים לבצע שדרוגים בסכומים של אלפי ואף עשרות אלפי שקלים. תוכנית "מחיר למשתכן" תצא לדרך בחודשים הקרובים ואל לחברות הפועלות בענף להישאר שאננות. מדובר במשבר שחייבים להיערך אליו מבעוד מועד. הפתרון הוא פנייה לקהלי יעד חדשים בהם: שוק הבנייה הפרטית (כולל את בוני הווילות ומשפצים דיור) ושוק ההתחדשות העירונית במסגרת תמ"א 38 (תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה). מדובר בשווקים שמהווים פוטנציאל של מאות אלפי לקוחות, מה שמחייב את החברות להיערכות מחודשת ולשינוי אסטרטגיית השיווק, שתשים דגש על עבודה ישירה מול הלקוחות, על מנת ליצור יתרון יחסי בשוק רווי מתחרים, שכולל גם יצרנים ומעצבים זעירים.