סדר יום חדש בחברות הממשלתיות

השינויים שעובר נמל אשדוד הם ביטוי לסדר יום חדש של החברות הממשלתיות, אשר זזות מאזור הנוחות של תנאי המונופול ונכנסות לשוק תחרותי. אך כדי שהן תוכלנה להתקיים לאורך זמן נדרשת השוואת תנאים בינן לבין החברות הפרטיות | יצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמל אשדוד

חלק מהחברות הממשלתיות הגדולות מצויות בתהליך של יציאה מתקופת המונופול לעידן חדש – עידן התחרות. הרפורמות הרוחביות שמקדמת הממשלה והשינויים במשק הישראלי הכניסו לעולם התחרותיות גם את החברות הממשלתיות.
ניהול חברה ממשלתית בעידן התחרות דורש סדר יום חדש. אך קביעתו איננה יכולה להישאר כאסופת מילים על גבי מצגת. סדר יום חדש הוא תפיסת עולם כוללת במגוון תחומים הבנויה על שלושה עוגנים עיקריים: תכנון אסטרטגי רב-שנתי, יחסי עבודה תקינים וארוכי טווח, והתאמת הממשל הרגולטורי לתנאי תחרות מול השוק הפרטי.
השקעה בשדרוג התשתיות
משהוחלט על רפורמה בנמלי הים והקמת הנמלים החדשים הכינה חברת נמל אשדוד תוכנית אסטרטגית לעשור הבא לקראת עידן התחרות. התוכנית כוללת ריכוז מאמצים ומשאבים במוקדים שיאפשרו לחברה להמשיך להיות אטרקטיבית ומובילה עבור לקוחותיה ותשמור על מעמדו של נמל אשדוד כשער הכלכלי ונמל הים המוביל בישראל.
בסיס התוכנית הוא השקעה בשדרוג התשתיות והצטיידות: העמקת רציפים שתאפשר קליטת אוניות ענק, הצטיידות בסירות ובגוררות חדשות, שדרוג פיזי של הנמל בראייה ארוכת טווח והצטיידות במנופים גדולים וחדשים. השקעה זו תאפשר לנמל להתחרות ולגדול בעת ובעונה אחת.
נמל אשדוד ידע מערכות יחסי עבודה מורכבות. חלק מרכזי בתוכנית האסטרטגית היא הפרדה מוחלטת בתחום יחסי העבודה בין תפקידו של הוועד כשומר זכויות העובדים, לבין תפקידה של ההנהלה כאחראית בלעדית על ניהולו של הנמל ומימוש החלטות הדירקטוריון.
חברה ממשלתית הנכנסת לעידן של תחרות חייבת לייצר סביבת עבודה יציבה ושקטה ככל האפשר על מנת להבטיח את רצף השירות ואיכותו. במאמצים גדולים ומשותפים לנמל, הממשלה וההסתדרות אנו נמצאים לקראת חתימה על הסכם עבודה חדש.
נמל חזק, יציב ומתייעל יעניק שירות איכותי בסטנדרטים בין-לאומיים ללקוחותיו, ביטחון תעסוקתי לעובדים ושקט תעשייתי להנהלה. בנוסף, לזכותו של נמל אשדוד עומדים ניסיון, ידע ומוניטין אשר יקנו לו יתרון יחסי אל מול מתחריו החדשים.
לשחרר את החברות מהמגבלות
למעלה מ-20 שנה דוחפת הממשלה את החברות הממשלתיות לצאת מאזור הנוחות של תנאי המונופול ולהיכנס לשוק תחרותי. רפורמה, טובה ככל שתהיה, לא יכולה להתקיים לאורך זמן ללא השוואת תנאים בין החברות הממשלתיות לחברות הפרטיות. בעוד החברות הפרטיות נהנות מגמישות ניהולית הכוללת תנאי מכרזים נוחים ורגולציה מקלה, החברות הממשלתיות מחוייבות ברגולציה ובחקיקה שמתאימים לימי המונופול גם בעידן התחרות. בכדי לאפשר רפורמה איכותית ותחרות חופשית יש לשחרר את החברות הממשלתיות מהמגבלות שהוטלו עליהן בעידן המונופול.
המשק הישראלי נמצא כפסע מעידן של תחרות בו החברות הממשלתיות הן יעילות, מתחרות ואף מנצחות את החברות הפרטיות. עלינו לראות את עידן התחרות כהזדמנות גדולה ולא כאיום. נוכל לעמוד באתגר זה רק אם נקבע לעצמנו סדר יום חדש בחברות הממשלתיות.