שותפות בהובלת חקיקת המיסוי

עו”ד יוסי אלישע, שמשמש גם יו”ר פורום המסים בלשכת עורכי הדין, פתח בתחילת השנה משרד בוטיקי עצמאי המתמחה במיסוי ובתוך מספר חודשים הצליח לגייס כלקוחות המשרד כמה מהחברות המובילות במשק. “פתיחת עסק עצמאי דורשת השקעה מרובה, איתור הזדמנויות ונקיטת יוזמה להגדיל כל העת את מאגר הלקוחות”, הוא אומר בראיון “למנהלים” | גלית שפיר

“יש תחושת סיפוק אדירה בידיעה שאתה שותף להתוויה ולקידום חקיקה שתורמת לציבור, לבעלי עסקים ולצמיחה במשק”, כך אומר עו”ד ורו”ח יוסי אלישע, שבמסגרת תפקידו כיו”ר פורום המסים בלשכת עורכי דין קידם חוקים ותקנות רבות, שחוללו מהפיכה בשוק המיסוי. בין השאר היה מעורב בחקיקה הנוגעת לקרנות ההשקעה בנדל”ן למגורים (חוק הריטים), דיווח על חוות דעת ועמדות, שומה חלקית, תיקון 85 לחוק מיסוי מקרקעין, מיסוי קבוצות רכישה, מיסוי פרויקטים להתחדשות עירונית, מיסוי חברות ארנק, מיסוי חברות בית, מיסוי דירה שלישית, רפורמה מקיפה בפקודת מס הכנסה בפרק שינוי מבנה (שעניינו הרחבת הקלות המס והגמשה משמעותית של ההגבלות לכניסת משקיעים וגיוס כספים לפעילות החברות במשק במסגרת ביצוע מיזוגים, פיצולים ורכישות) ועוד הצעות חקיקה רבות.
לתקן עיוותי מס
בנוסף לתפקידו זה מייצג עו”ד אלישע את לשכת עורכי הדין ואת לשכת יועצי המס בדיונים בחקיקת המס בוועדת הכספים של הכנסת וכן מול רשות המיסים בכל הוראות הביצוע והחוזרים המקצועיים המשמעותיים שמוציאה רשות המיסים בישראל. לאחרונה אף מונה גם כמגשר מומחה בתחום המיסוי במרכז לגישור, שהחל לפעול בימים אלה. מדובר במיזם חדש שמאפשר פתרון סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט באמצעות מומחים בהליך המשלב את יתרונות הליך הגישור והליך הבוררות גם יחד.
מהם האתגרים שאתה מתמודד עימם?
“האתגר הגדול הוא לרתום אחריך את הגורמים המשפיעים להיות שותפים לשינויים שאתה סבור שנכונים לציבור, או לתיקון העיוותים שקיימים בחקיקה ולא תמיד רשות המיסים חיה ומבינה בזמן אמת את האטמוספירה הכלכלית שבה חיים הנישומים. בקרב חברי הכנסת יש נטייה טבעית לתמוך בעמדת רשות המסים כנציגה של הממשלה, אם כי אני מתרשם שבניגוד לתמונה שמצטיירת לפעמים בחוץ, מרבית חברי הכנסת מפגינים חדות וידע רב בתחומים השונים. לא קל להניע את גלגלי המערכת בניסיון לחולל שינוי אמיתי, אם כי בתקופה האחרונה חל שינוי ויש פתיחות לשמוע הצעות לשינויים. התחושה היא שהיום, הסטגנציה הפקידותית הולכת ומתחלפת בקידמה ובתחכום. זה פועל לשני הכיוונים – רשויות המס הופכות אגרסיביות יותר עם השנים, אך הן גם מוכנות לתמוך ולשתף פעולה עם שינויים מטיבים.”
אילו עיוותים בתחומי המס יש לשנות באמצעות חקיקה?
“לפי תיאוריית המס הבסיסית, בכל חברה צריך למצוא את נקודת האיזון באופן הטלת המס, כי כאשר שיעור המס הוא אפס אין גביית מס ואם המס יגיע לשיעור מקסימלי של 100% המדינה לא תגבה אפילו שקל אחד. אם המס הוא אפס אז כולם מדווחים על הכנסותיהם ואין העלמות, ואם המס הוא 100% אז אף אחד לא עובד, או שמי שעובד מעלים מס. התחושה בארץ היא שנטל המס כאן הוא כבד ויוקר המחייה (בפרט עם עליית מחירי הדיור) מחזק תחושה זו עוד יותר. לכן, מי שמשלם מס ויודע שאחרים לא משלמים, מרגיש פראייר. צריך לדאוג למראית עיין של צדק. אחת הדרכים המהירות והאפקטיביות ביותר למתן התחושה לציבור שהכסף ‘חוזר אליו’ ולהגברת אמון הציבור במערכת המס, היא הפחתת שיעורי המס ומניעת עיוותים פיסקאליים היוצרים חבות מס על רווח שלא נצמח אצל הנישום. כך למשל הנושא של ‘שווי שימוש לרכב’, שהוא לכל הדעות מעוות מבחינה כלכלית ואינו לוקח בחשבון מספר פרמטרים חשובים בהם: ירידת שוויו של הרכב לאורך השנים, תפקידו של העובד, בין אם הוא בשטח או במשרד, השימושים שנעשים ברכב למטרות עסקיות מובהקות ועוד. בתחום הנדל”ן הכשל המרכזי שאותו זיהינו הוא כפל המס בכניסתם של משקיעים ויזמים לפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית לאחר חתימת הדיירים, מה שלא פעם גורם לעצירתם או ביטולם של פרויקטים ואנו פועלים מול הנהלת רשות המיסים בנושא זה באופן מאוד אינטנסיבי”.
תודעת שירות אמיתית
מה הסוד לניהול עסק עצמאי מצליח?
“לפני שפותחים עסק חייבים להכין תוכנית עסקית רעיונית, לגייס אנשי צוות שמאמינים בחזון שלך ולהתוות את הדרכים בהן מתכוונים לגייס לקוחות. אם לקוח נתן בך אמון, המקצועיות שלך נמדדת בכל יום, ואסור שיהיו בה פשרות. ניהול עסק טוב מחייב שמירה על סטנדרטים גבוהים ועל איכות, יסודיות, ותודעת שירות אמיתית ללקוחות”.
איך מגייסים את הלקוחות הראשונים?
“קודם כל חשוב לעדכן מעגלים רחבים של אנשים ומכרים שפתחת משרד עצמאי, לאתר חברות ועסקים שיזדקקו לשירותים שלך וליזום פגישות עם המנהלים הבכירים באותם ארגונים. גם שהעסק צובר תאוצה ומוניטין, אסור לקפוא על שמרים וצריך כל הזמן להמשיך ולהשקיע משאבים בגיוס לקוחות חדשים, תוך שימור הקיימים”.
יש אינפלציה של משרדי עורכי דין שפועלים בענף. מה הייחודיות שלכם?
“הייחודיות שלנו טמונה בצוות המקצועי שבנינו ובתודעת השירות הגבוהה. במישור אחד, מדובר בצוות עם מומחיות כפולה (עריכת דין וראיית חשבון) שהוא עתיר ניסיון בתחום המיסוי על ענפיו השונים. במישור נוסף, מדובר בהרכב של אנשים שחיים ונושמים את התחום, עם תשוקה אמיתית למקצוע ועם סקרנות ויסודיות בלתי נדלות. התכונות האלה מובילות את המשרד למעורבות גבוהה מאוד ברבדים מגוונים של התחום, ומאפשר לו, כתוצאה מכך, להעניק שירות איכותי יותר ללקוחות.”
איך נכון לנהל עובדים?
“לא מעט ארגונים מצהירים, שהעובד הוא המשאב החשוב ביותר לארגון, וששביעות רצון של העובדים עומדת בראש מעיינם. הדבר הזה הוא לא משהו שצריך להישאר כסיסמא בלבד. שביעות רצון העובדים היא הכרחית להצלחתו של ארגון, והיא האופן היחידי שבו מנהל יכול לוודא, שהשירות שהוא מספק ללקוחות שלו באמצעות עובדיו יהיה איכותי באמת. לכן, יש להעניק לעובדים שכר הוגן, סביבת עבודה נעימה ולהעניק להם תחושה שיש להם חלק משמעותי בהצלחת החברה שהיא המשפחה השנייה עבורם”.
מהי העצה שלך לצעירים שחולמים על הקמת עסק?
“להאמין במה שאתה רוצה להשיג, לא לפחד ולהעז, להתעקש על הדרך. פעלו לעשות תמיד את הטוב ביותר בכל דבר שאתם עושים. שום מאמץ שיווקי או ‘באאז’ ברשת חברתית לא מחליף איכות ושירות ברמה גבוהה”.