ניהול – יש לי עוד הרבה מה ללמוד

“מנהל טוב הוא מנהל שיש לו את היכולת לבחור את האנשים המתאימים לביצוע משימות, לזהות חוזקות וחולשות של העובדים ולהעניק רוח גבית לעבודת צוות”, אומרת עו”ד שירן בן עזרא, המנהלת משרד עו”ד מוביל בתחום הנדל״ן ומשפט מסחרי | גלית שפיר

עו״ד שירן בן עזרא ייסדה את משרדה לפני כשמונה שנים. משרדה מדורג כיום על ידי BDI בין המשרדים המובילים בתחום נדל״ן ומשפט מסחרי. המשרד מלווה את לקוחותיו בעסקאות נדל״ן מורכבות ובכלל זה עסקאות מכר, עסקאות קומבינציה מורכבות, קבוצות רכישה, תמ"א 38, פינוי-בינוי, שכירויות, השבחת נכסים,  וכן מעניק ליווי משפטי מסחרי לאנשים פרטיים ואנשי עסקים וחברות, לרבות רכישות והקמת מיזמים וייעוץ לחברות פרטיות, קטנות ובינוניות בכל הקשור למיזוגים, הסכמי בעלי מניות וניהול שוטף.
שתפי אותנו מניסיונך – מה השיטה הטובה ביותר לנהל עסק?
״תשומת לב לפרטים הקטנים, התמדה, תשוקה, וקבלת החלטות בהתאם לערכים החשובים לך. כל זאת לצד תושייה ויוזמה בפיתוח העסקי. לקחת בחשבון שכל יום אתה מגיע ראשון ויוצא אחרון”.
מה האתגרים בניהול עסק בתחום עריכת הדין?
"מדובר בתחום שחווה כל הזמן שינויים, הן מבחינה רגולטורית והן מבחינת השחקנים המרכזיים בענף, ועל כן חשוב כל הזמן לדעת לקרוא נכון את המפה בשוק ולהתאים את העסק לשינויים בענף״.
למצוא איזון בין
העובדים למערכת
מה התכונות הנדרשות כיום כדי להיות מנהל מוצלח?
״ראייה רחבה, יוזמה, תושייה, דוגמא אישית, יכולת להוביל אנשים, סקרנות ואנושיות״.
מה המודל הניהולי הרצוי – ניהול ריכוזי או האצלת סמכויות?
״שילוב של השניים. האצלת סמכויות מופרזת על-ידי מנהל עלולה להביא לאיבוד השליטה. יחד עם זאת, ריכוזיות יתר עשויה להעמיס על המנהל, מה שעלול בשלב מסויים לפגוע בתפקוד ובשירות ללקוחות״.
מה חשוב למנהל – כושר מנהיגות או יכולת להנהיג?
"יכולת להנהיג היא לא תכונה מולדת אלא מתפתחת עם הזמן. מנהיגות ניתן ללמוד ולשפר על בסיס ניסיון. מנהל חייב להיות פתוח וקשוב, לסביבה ולאנשים בעלי ניסיון עשיר ממנו".
מה השיטה הנכונה להשיג לקוחות ולשמר אותם?
״יחס אישי, זמינות ובניית תוכנית עבודה מותאמת לצרכי הלקוח, בהתאם לזמן ולמקום״.
איך נכון להתמודד עם משבר?
״הדבר הכי חשוב בזמן משבר הוא להישאר רגועים, לעצור ולחשוב לפני שפועלים״.
מה השגיאות של מנהלים?
״הטעות הנפוצה אצל מנהלים שהם נותנים לאגו שלהם לנהל אותם – מתייחסים לעובדים רק כעובדים ולא נותנים להם את התחושה שהם חלק מצוות וחלק מהעשייה.
בדינמיקה בין עובד למעביד יש לעיתים התנגשויות אינטרסים. ניהול נכון הוא למצוא את האיזון בין ניהול העובדים לבין צרכי המערכת. מנהל צריך לדעת כיצד לעודד עובדים ולספק להם מוטיבציה, תוך מקסום היכולות שלהם. מנהל שמייצר סביבו אווירה טובה, חיובית, סולידריות ואכפתית, ייצר מורל גבוה בחברה".
לשים את האגו בצד
במה שונה ניהול נשי מניהול גברי?
״ניהול של אישה הוא שונה. יש לה חוכמה ואינטליגנציה רגשית, ואם היא יודעת להשתמש בה נכון אז היא יכולה לתעל אותה לכיוונים שלה. בחדר שיש בו גברים עתירי ממון, יש גם המון אגו, והחוכמה היא לגרום לגברים לשים את האגו בצד ולהוביל את הדינמיקה בחדר".
למה אנחנו רואים פחות נשים בתפקידי ניהול?
״תפקידי ניהול דורשים שעות עבודה מרובות ולא מוגדרות. מעבר לכך, לנשים תפקידים נוספים שהן לוקחות עליו אחריות בנוסף לעבודה מקצועית כמו טיפול במשפחה ובילדים״.
כיצד את בוחרת את העובדים שלך?
״הדבר הראשון שחשוב לי אצל העובד זה יחסי אנוש. עובד מקצועי עם אינטליגנציה רגשית נמוכה לא יוכל לתת מענה ללקוחות״.
מה העצה שלך לצעירים שרוצים לפתוח עסק?
״שילוב של תשוקה, התמדה ואף פעם לא לחשוב שיודעים הכל״.