לנובו – לחשוב אחרת

עם מאה פרסי מוצר ועיצוב ומובילות בשוק המחשוב האישי, "לנובו" כבר איננה חברה סינית אנונימית אלא מותג בינ"ל חזק. "סוד ההצלחה טמון בחדשנות – לחשוב אחרת ולפתח את הדבר הבא״, אומרת סיגל אלבאום, מנכ"לית לנובו ישראל, שליוותה את תהליך רכישת חטיבת המחשוב האישי של יבמ, שעמד בייסוד המהפך של החברה | גלית שפיר

בשנת 2004 חברת "לנובו" הסינית רכשה את חטיבת המחשוב האישי של יבמ. מוצרי החברה, שעד אז שווקו תחת מותג בין-לאומי, נמכרו לאחר העסקה תחת מותג של חברה סינית שהייתה באותם ימים אנונימית בשוק המערבי ועיקר כוחה היה בשוק הסיני. ״החשש היה שבעקבות העסקה לקוחות גדולים יינטשו ויעברו למתחרים", אומרת סיגל אלבאום, מנכ"לית החברה, שהייתה באותם ימים מנהלת תחום הלקוחות הגדולים. שמונה שנים לאחר מכן, "לנובו" כבר דורגה כחברה המובילה בעולם בשוק המחשוב האישי.
תחרותית, יעילה וממוקדת
כיום החברה נסחרת לפי שווי של 45 מיליארד דולר ומעסיקה 52,000 עובדים ב-160 מדינות. היא מתנהלת כחברה גלובלית לכל דבר. הנהלת החברה מורכבת ממנהלים מ- 18 מדינות שונות ומטה החברה נמצא בסין ובארה"ב. בישראל לנובו מובילה תקופה ארוכה מאד את שוק המחשבים הניידים עם נתח מרשים של ב- 30% מהשוק.
כיצד הצלחתם לעבור מחברה אנונימית למותג מוביל בשוק?
״תהליך המיזוג של חטיבת המחשוב האישי של יבמ ב'לנובו' הינו דוגמא לאחד המיזוגים המוצלחים ביותר ואף נלמד בבתי ספר למינהל עסקים בעולם. במשך שלוש השנים הראשונות התבצע תהליך למידה ארוך של הנהלת החברה (עד לעסקה החברה הייתה פעילה רק במזרח הרחוק). בהמשך, לאחר שהבינו את צרכי השוק, חברת האם בסין הובילה שינוי ארגוני מקיף, שכלל ייעול תהליכי הייצור, שרשרת האספקה ומערך כוח האדם, שינוי בעבודה מול ערוצי השיווק ועוד״.
כיצד נערכתם בישראל לתהליך המיזוג?
״פעלנו במקביל בשני ערוצים: מחד, לשמור על הקיים ועל הלקוחות האסטרטגיים (Protect), ומאידך הובלת שינוי שמהותו חברה חדשה המביאה עימה ערך מוסף לשוק מבחינה טכנולוגית. חברה תחרותית, יעילה וממוקדת. שינוי שבעזרתו פעלנו לגיוס לקוחות חדשים (Attack)".
כיצד הופכים מוצר למותג מוביל?
״נדרשת השקעה רבה. על המוצר להיות מוביל מבחינה טכנולוגית ולתת מענה לקהל היעד שאליו הוא מכוון. מעבר למוצר עצמו, חייבים לתת מעטפת כוללת למוצר מבחינת השירות ומערך התמיכה הטכנית. הדגש אצלנו ב'לנובו' הוא שתהליך המכירה אף פעם לא מסתיים. אנחנו נמצאים לאורך כל הדרך עם הלקוחות, קשובים לצרכיהם ונותנים מענה מהיר״.
רכישות וחדשנות
חברת "לנובו" עברה מהפיכה מיצרנית של חומרה לאחת החברות המובילות בתחום תעשיית ה- IT, שמציעה מגוון מוצרים בהם: מחשבים ניידים, תחנות עבודה, שירותי אחסון, שרתים, מוצרי מובייל, טאבלטים, סמארטפונים ועוד. הגדלת סל הפתרונות התאפשרה הודות למספר רכישות שהחברה ביצעה במהלך השנים אשר העניקו לה, בין היתר, חיזוק בתחומי ה- Data center הארגוני, ה- Consumer והענן.
בנוסף, החברה משקיעה חלק נכבד מפעילותה בתחום החדשנות במעבדות הפיתוח בחו״ל ובשיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ ברחבי העולם. בשנה האחרונה זכו מוצרי החברה בכמאה פרסי מוצר ועיצוב בתערוכות חשובות, כשה- YOGA Tab 3 Pro (טאבלט משולב מקרן זעיר) לבדו זכה ב-27 פרסי חדשנות בתערוכת IFA היוקרתית. בישראל זכתה סדרת המוצריםLenovo YOGA בפרס ״מוצר השנה – בחירת הצרכנים״ בקטגוריית המחשבים הניידים.
״אנו חיים בעולם שמתקדם בקצב מטורף. החזון של היום הופך מהר מאד להיות ההיסטוריה של המחר וכדי להישאר במרוץ ולהוביל אותו אתה צריך כל הזמן להמציא את עצמך מחדש ולצאת עם מוצרים חדשים לשוק", משיבה סיגל אלבאום. "סוד ההצלחה שלנו טמון בזה שאנחנו חושבים אחרת, יוצאים מהקופסה, ובעיקר לא נחים לרגע – תמיד מתכננים וממציאים את הדבר הבא״.
האם תהליך העבודה מול הלקוחות השתנה במהלך השנים?
״בעבר תהליכי המכירה היו ארוכים יותר וכללו פגישות face to face מרובות עם הלקוחות כולל מו"מ ומצגות. היום, בעולם האינטרנטי, הכל מהיר יותר, הלקוחות חשופים יותר לחדשנות טכנולוגית וחלק מתהליך המכירה נעשה גם 'מרחוק' ולא רק face to face. כאשר אף חלק מהמכרזים הגדולים מתבצעים און-ליין״.
שתפי אותנו מניסיונך, מהו הסוד לניהול מוצלח?
"סוד ההצלחה מורכב ממכלול של גורמים. לצד בניית אסטרטגיות ארוכות טווח, בחירת דרכי פעולה והטמעתם בארגון, חייבת להיות היכולת והתעוזה לבצע שינויים לכשנדרש, לבחור את העובדים המתאימים, להיות קשוב וכמובן לאהוב את מה שאתה עושה. ניהול נכון, לדעתי, משלב בין ניהול על-פי יעדים לבין מתן אחריות וחופש פעולה, הכרת התחרות, היכולת לזהות מגמות בשוק, הובלת שינויים ולקיחת סיכונים מחושבים".